• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förbättringsarbete inom sjukvården - En studie av Sahlgrenska Universitetssjukhusets arbete med kontinuerliga förbättringar

Abstract
Med en allt äldre befolkning i Sverige ökar vårdbehovet samt kravet på sjukvården. Samtidigt minskar andelen arbetsför befolkning som skall bidra till att, den till stor del skattefinansierade, sjukvården upprätthålls. Således blir sjukvården och dess effektivitet ett ständigt aktuellt ämne. Med syfte att förbättra sjukvården har man vänt blickarna mot bilindustrin, där förbättringstänket är starkt förankrat med lean-­‐production som ett av flera koncept som tillämpas. Trots dess utbredda användningsområde kritiseras konceptet för att inte passa sjukvården, där ett mer humanistiskt perspektiv värdesätts. Denna studie har som syfte att vidare förstå hur en av Sveriges största vårdorganisationer arbetar med förbättringsarbete samt identifiera upplevda framgångsfaktorer i förändringsarbete. Genom kvalitativa intervjuer och observationer har vi kartlagt hur tre vårdenheter på Sahlgrenska Universitetssjukhuset arbetar med sitt eget framtagna förbättringsverktyg FOKUS, med avsikt att förstå hur förändringsarbete tillämpas och förankras. Kontinuerligt förbättringsarbete, enligt FOKUS-­‐modellen, finner tydlig förankring i befintliga teorier om verksamhetsutveckling. FOKUS-­‐modellen har skapat en medvetenhet bland vårdenheterna för att identifiera problem, samt en förståelse för hur de skall lösas. FOKUS tillför idag ett forum för personalen att identifiera och lösa problem samt att utvärdera förbättringsåtgärder. Detta skapar ett klimat för ständig förbättring. Resultatet visar på att samtliga vårdenheter har lyckats förankra ett kontinuerligt förbättringsarbete. Avvikelser går dock att hitta mellan avdelningarna i hur man initierat förändringsarbetet. Centrala faktorer vid tillämpning och förankring av förbättringsarbete har varit en pådrivande ledning och en betoning på allas delaktighet. Vidare har det varit viktigt för avdelningarna att få en stor frihet, inom ramen av ledningens anvisningar, att på operativ nivå tolka hur förbättringsverktyget skall användas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36481
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_36481_1.pdf (2.201Mb)
Date
2014-07-07
Author
Greene Carlstedt, Leo
Gräsberg, Adam
Keywords
Lean, lean healthcare, TQM, kontinuerliga förbättringar, förändringsarbete, effektivisering, sjukvård, processer
Series/Report no.
Logistik
13/14:10
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV