• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fallet Vattenfall: Hur hållbar är relationen mellan företag och intresseorganisationer?

Abstract
Introduktion: Såväl samhälle som stat ställer krav på att företag ska ta ansvar för vilken påverkan verksamheten har på människor och miljö. Företag upprättar hållbarhetsredovisningar för att kommunicera graden av ansvarstagande till omvärlden. Även fast utformningen av hållbarhetsredovisningar är frivillig finns det olika riktlinjer för att se till att det som redovisas är relevant. En metod är att föra dialog med företagets intressenter. Åsikter om företag och verksamhetsaktiviteter kan skilja sig beroende på vem man frågar. Energiföretaget Vattenfall både hållbarhetsredovisar och för intressentdialoger samtidigt som stark kritik riktas mot företagets brist på ansvarstagande. Är hållbarhetsredovisningar ett kvitto på hållbarhet och vilket är egentligen syftet med intressentdialoger? Syfte: Öka förståelsen för konflikterna kring Vattenfalls verksamhet genom att närmre undersöka kommunikationen mellan företaget och relevanta intresseorganisationer. Metod: Kvalitativ abduktiv ansats och semistrukturerade intervjuer. Teoretisk referensram: Består av intressentteori och legitimitetsteori applicerade på Corporate Social Responsibility, Global Reporting Initiative, intressentdialoger, kommunikation, hållbarhetsredovisning och greenwashing. Vi har även inkluderat en modell för att förklara legitimitet. Empiri: Består av intervjuer med respondenter med anknytning till Jordens Vänner, Älvräddarna och Greenpeace. Däröver har vi använt års- och hållbarhetsredovisningar samt pressmeddelanden publicerade av Vattenfall. Slutsats: Utifrån tolkningar av hur respondenterna med anknytning till olika intresseorganisationer upplever företaget och kommunikationen dem emellan visade studien på ineffektiv användning av intressentdialogen. Analys av Vattenfalls bemötande av kritik stämmer däröver in på definitioner av olika greenwashingstrategier.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36482
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_36482_1.pdf (1.405Mb)
Date
2014-07-07
Author
Grahn, Ove
Gustafsson, Rebecka
Keywords
Intressentdialog, Vattenfall, Intresseorganisationer
Series/Report no.
Environmental Management/Uthålligt företagade
13/14:12
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV