• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

När det flödar

En observationsstudie om vår process i skapandet av en föreställning

Abstract
Vi har gjort en observationsstudie om vår process mot skapandet av en föreställning. faktorer som kan vara av betydelse för den kreativa processen. Metoden för undersökningen var en deltagande direktobservation som dokumenterades genom en processdagbok. som musiklärare ha kunskap om både utvecklingsfaser och faktorer som gynnar och hindrar kreativitet i musikdramatik tillsammans i tre terminer och har en god social relation med varandra, ändå fick problem under Syftet var att undersöka den konstnärliga processen - med särskild uppmärksamhet på kreativitet - i samband med skapande av en föreställning där såväl egenkomponerad musik som eget agerande ingick. Vi ämnade ta reda på vilka utvecklingsfaser vi gick igenom i processen mot att skapa en föreställning. Vi var även intresserade av vilka Då vi som blivande musiklärare befinner oss i en utbildningsvetenskaplig kontext ville vi också ta reda på hur vi kunde översätta dessa erfarenheter till vårt kommande läraryrke. Av resultatet kunde vi utläsa att vi huvudsakligen gick igenom två utvecklingsfaser. I dessa fanns faktorer som både gynnade och hindrade kreativiteten. Faktorer som kan gynna en kreativ process är exempelvis en tillåtande miljö, gynnsamma tidpunkter, kompetens i ämnet. Faktorer som kan hindra en process är bland annat för små resurser, stress, tidsbrist samt icke gynnsamma tider på dagen. Undersökningen visade även att det är relevant att skapandeprocesser. Resultatet gav oss dessa kunskaper. Kursmålen i musik på grundskolan innefattar att eleverna ska kunna skapa och vara kreativa. Av resultatet kan vi utläsa att fyra vuxna människor som läst arbetets gång. Utifrån sett var förutsättningarna optimala, då vi själva kunde bestämma när och var vi ville lägga repetitioner. Vi hade även relativt stor kompetens i ämnet. Trots dessa förutsättningar misslyckades vi med moment som torde vara enkla att genomföra. Undersökningen problematiserar att elever ska kunna skapa och vara kreativa i stora grupper, då vi själva stötte på problem under de mest gynsamma förutsättningarna. Av den anledningen är det relevant att vi och andra lärare tillförskansar oss kunskap och redskap som behövs för ändamålet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36487
Collections
  • Kandidatuppsatser/Högskolan för scen och musik
View/Open
Main article (701.3Kb)
Date
2014-07-16
Author
Björnell, Emma
Dahlman, Veronica
Keywords
kreativitet
skapande
faktorer
utvecklingsfaser
process
föreställning
musik
musikdramatik
musiklärare
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV