Tabula Rasa
Den lärandes perspektiv
Abstract
Syftet med denna undersökning var att utforska den lärandes perspektiv genom att lära oss spela ett nytt instrument. Genom att försätta oss i en sådan situation och sedan granska våra egna läroprocesser hoppades vi kunna bemöta våra framtida elever med djupare förståelse. Vi ville på detta sätt försöka synliggöra faktorer som påverkar vårt lärande och bilda oss en uppfattning om hur vi påverkas av dessa.
Undersökningen utfördes med oss själva som studieobjekt där vi under hela processen noggrant förde dagbok över våra upplevelser, både skriftligt och med ljudande inspelningar. Inspelningarna bifogas som en bidragande gestaltning till det avsnitt som kallas Processen. I Processen förekommer diskuterande tolkningar som fullföljs i Epilogen.
Vår studie visar att det är svårt att till fullo sätta sig in i en nybörjares roll. Trots att vi valt att lära oss traktera ett instrument som ingen av oss tidigare haft några bekantskaper med lyckas vi inte till fullo. Vår förförståelse för musik i allmänhet gör att vi aldrig blir riktiga nybörjare men genom denna studie har vi bildat oss en djupare uppfattning om våra kommande elevers situation. Undersökningen visar också hur mycket motivation och stimulans betyder för det egna lärandet och också hur flow kan uppnås då alla klaffar faller på rätt plats. Inom samtliga områden vi behandlat i undersökningen lämnas frågor som vi tror kan främja fortsatt forskning inom området. Vi tror också att denna undersökning kan hjälpa läsaren att sätta sig in i upplevelsen av att vara ett oskrivet blad1.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-07-16Author
Johansson, Vivek
Sagerfors, Jonatan
Keywords
lärande
musik
saxofon
motivation
flow
undervisning
utveckling
Language
swe