Skänka pengar och må bra? Ett experiment om produktbaserad biståndsgivning och känslor av välbefinnande
Sammanfattning
Uppsatsens syfte att ta reda på om individer är mer benägna att skänka pengar om en privat
biståndsorganisation erbjuder produkter i en gåvoshop som sedan skickas till människor i ett
redan på förhand bestämt område, jämfört med om organisationen erbjuder mer generell
biståndsgivning till organisationen i stort. Vidare är syftet att testa om det finns ett samband
mellan möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop och känslor av välbefinnande hos
biståndsgivaren vid gåvotillfället. Slutligen är uppsatsens syfte att undersöka om
benägenheten att skänka pengar genom möjligheten att köpa produkter i en gåvoshop jämfört med att skänka pengar generellt till en organisation ser olika ut i olika grupper av medborgare.
Studien utformas genom ett experiment som genomförs med hjälp av frivilliga på
centralstationen i Göteborg. Hypoteserna prövas genom ett independent sample t-test och
genom en regressionsanalys med interaktionsvariabler. Resultatet visar att personer som ges möjlighet att köpa produkter inte blir mer benägna att skänka pengar och känner inget högre välbefinnande än personer som ges möjlighet att skänka pengar generellt till organisationen.
Däremot verkar högutbildade personer påverkas i högre grad av möjligheten att köpa produkter och det finns ett signifikant samband när utbildning interageras med effekten av typ
av bistånd på benägenheten att skänka pengar.
Examinationsnivå
Student essay