dc.contributor.author | Fjellner, Ronja | |
dc.contributor.author | Olender, Viktoria | |
dc.date.accessioned | 2014-08-05T11:23:20Z | |
dc.date.available | 2014-08-05T11:23:20Z | |
dc.date.issued | 2014-08-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36542 | |
dc.description | Introduction: Frequent attenders is a term used in health care services that define a person attending a health care setting more than four times during a 12 month period. Recently published research concerning frequent attenders in pediatric emergency departments describes their reasons for attending a health care service or characteristics of these individuals but lacks a qualitative approach exploring their experiences. There is a need of these experiences to be shared so that health care personnel caring for this group may gain a greater understanding of their needs and expectations.
Aim: The aim of this study is to describe how parents of children defined as frequent attenders experience the care received at a pediatric emergency department.
Method: Qualitative approach with semi-structured interviews. A pilot study of four interviews was conducted to test the method. Sampling consisted of parents of children defined as frequent attenders and that were not diagnosed with a chronic illness. The interviews were transcribed and analyzed according to qualitative content analysis.
Results: The analysis resulted in three main categories; The treatment of health care personnel, Uncertain care causes anxiety and Expectations of care. Parents experienced that the treatment of health care personnel varied between visits. The parents’ anxiety of the child was present before and during the visit and could worsen by the health care personnel care for the child. The parents experienced that their expectation of care was not always met and they expressed a need of greater support from the health care personnel at the pediatric emergency department.
Discussion: The parents of the children defined as frequent attenders have a need to be taken more seriously and to receive help to ease their anxiety they have for their child when they visit the pediatric emergency department. The treatment from health care personnel always needs to be professional to prevent causing unnecessary suffering for the parents. Clear information regarding wait time is required to reduce parental frustration.
Conclusion: It’s important not to let the cause of the visit or number of visits effect on how personnel treat families. The advanced nurse practitioner need to take parents’ concerns into account and try to ease their suffering. | sv |
dc.description.abstract | Introduktion: I sjukvården är mångbesökare ett begrepp som definieras som de personer som besöker en vårdinrättning fyra eller fler gånger under en 12 månaders period. Tidigare forskning om mångbesökare på barnakutmottagningar beskriver sökorsak och karakteristiska för dessa individer men saknar en kvalitativ inriktning som beskriver mångbesökares upplevelser. Det finns ett behov av att föräldrar till barn som definieras som mångbesökare berättar om sina upplevelser av vården de erhållit på akutmottagningen för att vårdpersonal som möter denna grupp ska få ökad förståelse av deras behov och förväntningar.
Syfte: Syftet är att undersöka hur föräldrar till barn som är definierade som mångbesökare upplever vården på barnakutmottagningen.
Metod: Kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. En pilotstudie med fyra intervjuer genomfördes för att testa metoden. Urvalet bestod av föräldrar till barn som definieras som mångbesökare och som inte var kroniskt sjuka. Intervjuerna transkriberades och analyserades enligt kvalitativ innehållsanalys med manifest ansats. Resultat: Analysen resulterade i tre kategorier; Vårdpersonalens bemötande, Osäker vård skapar oro och Förväntningar på vården. I resultatet framkom att föräldrarna upplevde att vårdpersonalens bemötande varierade mellan olika besök. Föräldrarnas oro för barnet fanns både innan och under besöket och kunde förvärras av vårdpersonalens omhändertagande av barnet. Föräldrarna upplevde att deras förväntningar på vården inte alltid uppfylldes och önskade ett större stöd från vårdpersonalen på akutmottagningen.
Diskussion: Föräldrar till barn som definieras som mångbesökare har ett behov av att bli tagna på allvar och få hjälp med att lindra sin oro för sitt barn när de söker till barnakutmottagningen. Vårdpersonalens bemötande måste alltid vara professionellt så att föräldrarna inte utsätts för onödigt lidande. Tydlig information kring väntetider behövs för att minska föräldrars frustration.
Slutsats: Det är viktigt med ett bra bemötande oavsett sökorsak eller barnets antal besök på barnakutmottagningen. Specialistsjuksköterskan behöver ta föräldrars oro på allvar och försöka lindra deras lidande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Frequent attender | sv |
dc.subject | pediatric emergency department | sv |
dc.subject | emergency utilization | sv |
dc.subject | parental experiences | sv |
dc.title | Föräldrars upplevelser av mångbesök på barnakutmottagningen | sv |
dc.title.alternative | Frequent attenders at pediatric emergency departments- parental experiences | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |