dc.contributor.author | Nylander, Ivan | |
dc.date.accessioned | 2014-08-05T11:51:07Z | |
dc.date.available | 2014-08-05T11:51:07Z | |
dc.date.issued | 2014-08-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36550 | |
dc.description.abstract | Detta examensarbete behandlar andningsteknikens betydelse för oboespel. Syftet är att undersöka hur oboisten som blåsmusiker kan bli hjälpt av sångteknik, för att förbättra ton och andning. Utförandet sker genom sökande efter kunskap och förståelse kring ämnena andning och stöd samt praktiska övningar. Studien går bland annat ut på att se vilka kopplingar som kan göras mellan sångteknik och blåsteknik. I arbetet sker också möten med sångare och sångpedagoger. Detta resulterar i praktiska övningar och sedan designande av en adekvat uppsättning övningar för att medvetengöra andning, stödarbete och öka resonansmöjligheter för oboister. Författaren upplever att det finns vinster för oboisten att arbeta mer med kroppskännedom kring andning och stöd. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | oboe | sv |
dc.subject | sång | sv |
dc.subject | andning | sv |
dc.subject | stöd | sv |
dc.subject | tonbildning | sv |
dc.title | En sjungande oboe | sv |
dc.title.alternative | Andningsteknikens betydelse för oboespel | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |