dc.contributor.author | Tóth, Bence | |
dc.date.accessioned | 2014-08-05T13:08:51Z | |
dc.date.available | 2014-08-05T13:08:51Z | |
dc.date.issued | 2014-08-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36561 | |
dc.description.abstract | Detta examensarbete handlar om Jenő Hubays1 pedagogiska metoder, historien om den ungerska violinskolan och dess inverkan på 1900-talets stora violinister. Examensarbetet omfattar bland annat personliga upplevelser och erfarenheter som kan knytas till ämnen och metoder vilka skrivits ner av tidigare studenter då violinskolan kom till. Detta arbete vill uppmärksamma att Jenő Hubay skapade en av Europas mest kända och viktigaste violinskola och förnyade metodiken av den europeiska violinpedagogiken med sina unika och helt nya synpunkter som ledde till en hög internationell nivå. Arbetet försöker vidare visa hur de metoder som Hubay använde lett till en personlig utveckling för 1900-talets stora violinister samt dagens violinspel. Arbetets syfte är inte att omfatta ämnet i sin helhet, utan försöker introducera och sammanfatta delar därav. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | klassisk musik | sv |
dc.subject | ungersk violinskola | sv |
dc.title | Jenő Hubay och den ungerska violinskolan | sv |
dc.title.alternative | Om ungerska violinskolan och dess påverkan på 1900-talets violinspel | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |