Motivera elever till fysisk aktivitet- skolsköterskans perspektiv
To motivate pupils to increase physical activity- the school nurse´s perspective
Abstract
Inledning: Under de senaste åren har barn i grundskoleåldern blivit alltmer stillasittande. En av skolsköterskans huvuduppgifter är att ge verktyg till eleven för att göra hälsosamma val. Under hälsobesöket, då skolsköterskan träffar eleven ges möjlighet till att informera och samtala kring hälsa och fysisk aktivitet.
Syfte: Syftet är att beskriva hur skolsköterskor arbetar för att motivera elever till fysisk aktivitet.
Metod: Författarna har gjort en pilotstudie som skall ligga till grund för en storskalig studie. Fyra stycken skolsköterskor intervjuades med hjälp av en intervjuguide som byggde på öppna frågor och en kvalitativ innehållsanalys användes när intervjuerna analyserades.
Resultat: Vid analysen framkom två kategorier och fyra subkategorier. Första kategorin: Att möta elever på deras nivå visade att motiverande samtal och att erbjuda verktyg kunde hjälpa eleven till att förändra sina vanor. Andra kategorin: Samverka belyser vikten av ett bra samarbete med både övrig skolpersonal och föräldrar.
Diskussion: Det framkom att det motiverande samtalet var till stor hjälp för skolsköterskorna när de arbetade tillsammans med eleven. Ett gott samarbete med både övrig personal på skolan och med föräldrar ansåg skolsköterskorna bidrog till att få eleverna mer fysiskt aktiva.
Degree
Student essay
Other description
Introduction: In the past years children in primary school age has become increasingly sedentary. One of the school nurses' main task is to provide tools for students to make healthy choices. During the health visit, the school nurse gets the opportunity to inform and talk about health and physical activity with the students.
Aim: To describe how shool nurses’ work to motivate students to physical activity.
Methods: The authors have conducted a pilot study that will form the basis for a large-scale study. Four nurses were interviewed using an interview guide based on open-ended questions and a qualitative content analysis was used when the interviews were analyzed.
Results: The analysis revealed two categories and four subcategories. First category: To meet students at their level showed that motivational interviewing and offering tools could help the student to change their habits. Second category: Interacting highlights the importance of a good working relationship with both the school staff and the parents.
Discussion: It was revealed that the motivational interviewing was of great help to the school nurses as they worked together with the student. A good cooperation with both other staff at the school and with parents the school nurses felt that it helped students to become more physically active.
View/ Open
Date
2014-08-06Author
Eriksson, Anna
Kroon, Jennie
Keywords
school nurse
motivate
promote
physical activity
pupils
Language
swe