Betydelsen av gruppövningar i musikerutbildningen
exemplet andning och andningsteknik för blåsmusiker
Abstract
Musikerutbildningen vid högskolan för scen och musik har en kursplan som i princip består av eget
övande, lektioner för respektive instrumentlärare, orkesterspel och spel med olika ensembler samt
teoretiska kurser av olika slag som hänger samman med utbildningen. Kurser och övningar i grupp
förekommer i väldigt liten utsträckning. I det här arbetet vill jag hävda att utbildningen till klassisk
musiker hade kunnat förbättras avsevärt om kursplanen även tillfördes gruppövningar, t ex i
spelteknik. Under våren 2012 genomförde jag tillsammans med ett antal andra blåsmusiker på
utbildningen andningsövningar i grupp, enligt konceptet ”The breathing gym”. Andning och rätt
andningsteknik är av avgörande betydelse för en blåsmusikers framförande och gruppövningarna
resulterade i markant bättre spel och framförande för de studenter som deltog. Att genomföra
övningarna i grupp istället för individuellt medförde också att vi fick bättre förståelse för varandras
spel och därmed också ett bättre samspel. Vidare kan gruppövningar ge bättre övningsdisciplin.
Slutsatsen av arbetet är att musikerutbildningen skulle kunna förbättras avsevärt om utbildningen
även innehåller obligatoriska kurser med teknikövningar i grupp, men även andra former av
övningar såsom mental tränings skulle kunna genomföras i grupp som obligatoriska moment och
ge ett mervärde till utbildningen. Allt för att bättre förbereda studenterna för det kommande
yrkeslivet som professionell musiker.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-08-06Author
Elmberg, Johannes
Keywords
andningsteknik
blåsinstrument
gruppövningar
Language
swe