• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan

Sammanfattning
Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. Valet att både intervjua och observera gjordes då det ger en tydligare bild av vad pedagogerna faktiskt gör.  Hur fångar man små barns intresse för matematik och hur gör man den rolig och inspirerande?  Hur arbetar pedagoger med matematik i förskolan och i vilka aktiviteter kommer matematiken in? Resultatet visade att pedagogerna bland annat hade olika uppfattningar om hur man arbetar med matematik i förskolan. I de intervjuer och observationer som presenteras i studien kan man se att de lägger stor vikt vid att göra matematikupplevelsen rolig och lustfylld. De använde sig av olika arbetssätt när de undervisade i matematik och arbetssättet fick vara ett hjälpmedel för att skapa intresse. Som redskap använder de leken, temaarbete, elevernas intressen, skapande verksamhet, sång, rim och ramsor med mera. Som pedagog skall man alltid uppmuntra och stödja eleverna i sin utveckling och i sitt lärande. Aktiviteterna som innehåller matematik på förskolan är bland annat i olika minneslekar och utomhusaktiviteter. Resultatet ger pedagoger chansen att ta del av andra pedagogers tankar om att arbeta med matematik.
Examinationsnivå
Student essay
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36583
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_36583_1.pdf (560.4Kb)
Datum
2014
Författare
Carlbom, Johanna
Nyckelord
Matematik
förskolan
Lpfö98
inspirerande
innehåll
Serie/rapportnr.
HT13-2920-040
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV