dc.contributor.author | Larm Jallow, Monica | |
dc.date.accessioned | 2014-08-13T07:52:52Z | |
dc.date.available | 2014-08-13T07:52:52Z | |
dc.date.issued | 2014-08-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36610 | |
dc.description.abstract | Syfte: Avsikten med denna uppsats är att belysa ämnet spanska i dagens mångkulturella gymnasieskola och undersöka hur gymnasieelever ser på språkutveckling och hur de anser undervisningen i spanska bör utformas för att främja såväl språkutveckling som integration.
Teori: Jag har i denna undersökning utgått ifrån Vygotskijs (1999) sociokulturella perspektiv på språkutveckling därVygotskij hävdar att det kommunikativa och sociala samspelet är avgörande för ett barns språkutveckling. Utifrån ett sociokulturellt lärandeperspektivet lär sig barnet språk genom socialt samspel och genom att kommunicera med andra människor.
Metod: Min undersökning grundar sig på kvalitativa intervjuer med ett urval gymnasieelever som jag undervisar i spanska steg 1-5 på gymnasiet, där jag ställde ett antal frågor om språkutveckling till eleverna . För att dokumentera intervjuerna använde jag datorns ljudinspelningsprogram, varefter jag transkriberade materialet för att slutligen presentera elevernas svar i resultatavsnittet. Med tanke på att informanterna utgjordes av en liten begränsad grupp tillfrågade elever på endast en specifik gymnasieskola, hade de tillfrågade eleverna så olika inbördes bakgrund som möjligt. Detta med avsikten att spegla så många infallsvinklar som möjligt, sedda ur ett elevperspektiv.
Resultat: Enligt de flesta tillfrågade gymnasieeleverna sker den bästa språkutvecklingen genom kommunikation och samvaro med klasskamraterna. De elever som deltagit i intervjuerna anser just möjligheten att kunna vända sig till kamraterna och få en vardaglig förklaring på ett enklare språk som är viktig. Att få lov att vara delaktig i den gemensamma kommunikationen och framförallt att befinna sig i en omgivning där språket talas på ett naturligt sätt runt eleven och dessutom på ungdomar vis, anser eleverna vara betydelsefullt för god inlärning. Genom att genomföra lektionerna uteslutande på det för eleverna nya språket, i detta fallet på spanska, inkluderas samtliga elever oavsett språklig bakgrund i undervisningen och alla får samma möjligheter att utveckla sina kunskaper oavsett vilken nivå de befinner sig på. Genom att låta den muntliga interaktionen komma i främsta rum främjas samspelet mellan eleverna och lyfter fram elevernas sociala och kulturella förmågor, förhoppningsvis med en ökad integration som följd. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14 IPS08 LAU925 | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.subject | Språkutveckling | sv |
dc.subject | Språkdidaktik | sv |
dc.subject | Det månkulturella klassrummet | sv |
dc.subject | Sociokulturellt perspektiv | sv |
dc.subject | Lärandemiljö | sv |
dc.subject | Pygmalioneffekten | sv |
dc.title | Språkundervisning i ämnet spanska i en mångkulturell skola - en språkdidaktisk studie av gymnasieelevers uppfattningar om språkutveckling | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |