Show simple item record

dc.contributor.authorSjölund, Anna
dc.date.accessioned2014-08-13T07:55:25Z
dc.date.available2014-08-13T07:55:25Z
dc.date.issued2014-08-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36611
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka olika uppfattningar om musikens betydelse för lärandet i stort och om musiken kan hjälpa elever att klara skolan i allmänhet och teoretiska ämnen i synnerhet. Teori: I denna uppsats utgår jag ifrån det sociokulturella perspektivet, det vill säga tanken om att lärande och utveckling hör ihop och att en individs utveckling är beroende av den miljö hon växer upp i. Enligt det sociokulturella perspektivet är lärande inte enbart förbehållet skolan, utan man ser istället på lärande såsom en ständigt pågående process som sker överallt där barnet rör sig. Metod: Jag har använt mig av flera olika metoder. Jag har använt ostrukturerade frågor i flertalet av de intervjuer jag har genomfört, men jag har även använt mig av strukturerade frågor i en av intervjuerna. Vidare har jag även använt mig av experiment vid två olika tillfällen, ett med en enskild elev och ett med en elevgrupp. Resultat: De resultat jag har kommit fram till är följande: För det första finns det inget enkelt svar på frågan om musik kan hjälpa barn och unga med olika försvårande förutsättningar, men det finns flera goda exempel på hur musiken har varit behjälplig. De projekt som jag har tittat på, Rädda Barnens Musikprojekt och Vi slår på trummor, inte på varandra, visar båda på positiva förändringar hos de deltagande eleverna. Musiken som uttrycksmedel i kombination med positiva förväntningar på eleverna har gett bra resultat i majoriteten av fallen. Vidare har jag tittat på forskning som visar att musik som används på ett optimalt sätt både kan hjälpa barn att lära sig bättre samt förbättra deras minneskapacitet. Det har även visat sig att barn som från en tidig ålder lär sig spela instrument får lättare att lära sig både språk och matematik samt att musikens sociala roll fyller en viktig funktion.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesVT14 IPS10 LAU925sv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.subjectKoncentrationssvårighetersv
dc.subjectBeteendeproblematiksv
dc.subjectMusiksv
dc.subjectMusikterapeutiska arbetsformersv
dc.subjectFramgångsfaktorersv
dc.titleEn tilltro till den egna förmågan. Om musikämnets möjligheter att hjälpa barn och unga med olika försvårande förutsättningar.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record