dc.contributor.author | Ylikiiskilä Broberg, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2014-08-13T08:02:08Z | |
dc.date.available | 2014-08-13T08:02:08Z | |
dc.date.issued | 2014-08-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36613 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och syfte: I studier utförda på svensk grund- och gymnasieskola framkommer att andra uttrycksformer än det skrivna och talade ordet är betydelsefulla för elever när de ska skapa, förmedla och förstå mening i läroprocessen. Få exempel finns där motsvarande upplevelse beskrivs på universitetsnivå. Frågan om hur det är möjligt att använda andra uttrycksformer än text på universitetet är utgångspunkten i studien som genom att utgå från ett självupplevt experiment att förena statistik och konstnärliga metoder syftar att beskriva den interna och externa delen av en läroprocess i praktiken. Vilka uttrycksformer används redan och vilka kan användas? Hur påverkas processen av de social inramningar som finns på universitet?
Teori: Studien tar sin utgångspunkt i teorier som har ett socialsemiotiskt multimodalt perspektiv där fler uttrycksformer än ord anlyseras för att förstå hur lärandeprocesser skapas. Betydelsen av den sociala kontexten och hur kompositionen av olika uttrycksformer i en lärandesituation ser ut för att skapa mening är centralt i teorierna som används för att besvara studiens syfte.
Metod: Den metod som använts i studien är självetnografisk. I mitt fall innebär det att det är mina erfarenheter av en läroprocess på universitetet som beskrivs och analyseras med hjälp av tidigare forskning. Materialet är hämtat från egna minnen om läroprocessen som också dokumentrats med hjälp av anteckningar, film och fotografier från lektioner i statistik och arbetet att själv bearbeta ämnet i min ateljé. Ett samtal mellan mig, en lärare i statistik och en lärare i konst har också genomförts och dokumentrats med hjälp av film och ljudupptagning.
Resultat: Av studien framgår hur en läroprocess på universitet kan se ut när flera semiotiska resurser och teckensystem aktivt används. Beskrivningen rymmer dels reflektioner kring den interna delen av läroprocessen bestående av hur jag själv omvandlade statistiska tabeller till något konkret i form av en rumslig installation. Dels rymmer det en beskrivning av den externa läroprocessen när jag för lärare visar upp installationen och på så sätt visar hur jag förstår. Båda dessa delar kan och innehåller fler semiotiska resurser och teckensystem; bild, kroppsspråk, text och rummet till exempel. Min tidigare bakgrund inom både den konstnärliga och akademiskt teoretiska traditionen tillsammans med de sociala inramningar som finns för uppgiften påverkar läroprocessens utformande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14 IPS01 PDGX61 | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.subject | Lärande | sv |
dc.subject | Semiotiska resurser | sv |
dc.subject | Självetnografi | sv |
dc.subject | Universitet | sv |
dc.subject | Multimodal | sv |
dc.subject | Externa och interna läroprocesser | sv |
dc.title | Att lära med mer än ord En självetnografisk studie om multimodala lärprocesser på universitet | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |