Klassikerläsning i svenska som andraspråksundervisningen. Den klassiska litteraturens relevans i andraspråksundervisningen samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen
Abstract
Är klassiker lämplig läsning för svenska som andraspråkselever på gymnasiet? Den
klassiska litteraturens relevans i ämnet samt ordförrådets betydelse för läsförståelsen
undersöks i denna studie. Lärarintervjuer och ett ord-/läsförståelsetest har genomförts
för att besvara forskningsfrågorna:
1. Vilka vinster och vilka svårigheter finns enligt lärare i svenska som andraspråk med
att läsa klassiker med eleverna?
2. Vilka svårigheter för svenska som andraspråkselever finns i ordförrådet hos ett
klassiskt verk?
Ord-/läsförståelsetestet prövade informanternas receptiva ordförståelse i kontext
genom att de angav vilka ord de inte förstod i ett kapitel ur en roman av Selma
Lagerlöf. Även ett par frågor på läsförståelsen ställdes och informanternas fördjupade
kunskap om ordens betydelse testades i ett flervalstest.
Enligt de intervjuade lärarna kan klassikerläsning bidra till språkutveckling och
litteraturhistorisk bildning. Den kan också fungera som underlag för diskussion och
uppgifter. Lärarna uppger emellertid att såväl språk som innehåll kan vara svåra för
eleverna och att det är viktigt att ta hänsyn till elevernas förkunskaper och intressen
vid valet av skönlitteratur.
Kapitlet i ord-/läsförståelsetestet visade sig innehålla flera för målgruppen svåra
ordkategorier, medan läsförståelsen ändå var relativt god. Frågorna som nyanserade de
svåra ordens betydelser visade sämre resultat, vilket sannolikt påverkar kvaliteten i
läsförståelsen. Läsarens ordförråd framhävs också i tidigare forskning som en av de
viktigaste faktorerna för en god läsförståelse.
Den klassiska skönlitteraturen kan alltså vara svårtillgänglig både språkligt och
innehållsmässigt, då den många gånger speglar en äldre och för målgruppen
främmande kultur. Förtjänsterna är emellertid att den kan vara allmänbildande och
identitetsutvecklande i förhållande till kulturarvet, vilket även ska tas hänsyn till enligt
styrdokumenten. Inte heller elevernas eget intresse för klassisk litteratur bör
underskattas.
En framgångsrik läsning av klassiker kräver troligen mer lärarhandledning, -
språkligt och innehållsmässigt - för att eleverna ska få en djupare läsupplevelse. En
förutsättning är att läraren är medveten om vilka särskilda utmaningar klassisk
skönlitteratur kan innehålla för svenska som andraspråkselever.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SSA136
VT 2014
Handledare: Ingegerd Enström
View/ Open
Date
2014-08-14Author
Nordlander, Hanna
Keywords
svenska som andraspråk
skönlitteratur
ordförråd
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe