• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det synliga. Samtida svensk fotografi

The Visible. Contemporary Swedish Photography

Abstract
Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. I utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi renodlas den tendens som varit tydlig under de senaste tjugo åren inom svensk fotografi: Det är de kvinnliga fotograferna som blivit de tongivande och mest framgångsrika fotograferna i Sverige från nittiotalet fram till idag. Denna tes både testas och drivs av Artipelags intendent Jessica Höglund och chefsintendent Magnus Jensner som tillsammans med Niclas Östlind har kurerat utställningen. Med utgångspunkt i den historiska rekonstruktionen formuleras ett påstående om var fotografiet befinner sig idag, men utan att för den skull dra några säkra slutsatser om dess framtid.
Publisher
Bokförlaget Arena
Other description
Utställningen ingår som en del i Niclas Östlinds doktorsavhandling i fotografi vid Akademin Valand, Göteborgs universitet.
URI
http://hdl.handle.net/2077/36659
Collections
  • Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
View/Open
Det synliga - inlaga (3.872Mb)
Date
2014
Editor
Höglund, Jessica
Jensner, Magnus
Östlind, Niclas
Keywords
fotohistoria
Publication type
book
ISBN
978-91-7843-419-0
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV