• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • School of Design and Crafts / Högskolan för design och konsthantverk (HDK) (-jun 2012)
  • Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Det synliga. Samtida svensk fotografi

The Visible. Contemporary Swedish Photography

Sammanfattning
Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. Under de senaste decennierna kan man skönja fotografiets förvandling från ett dokumentärt svartvitt medium, med ett givet förhållande till verkligheten, till ett uttalat konstfotografi med en iscensättning av flera olika verklighetsnivåer som gränsar till ren fiktion. Det har varit ett av de viktigaste paradigmskiftena i vårt samtida konstliv. Omvandlingen har gått snabbt, inte minst genom att marknaden har ansett fotografiet vara den ekonomiskt mest dynamiska konstformen i samtiden. Paradigmskiftet har gått så smärtfritt att det inte har blivit föremål för en djupare analys eller problematisering. Inte ens faktumet att fotografiets manliga dominans har ersatts av en markant kvinnlig positionering har rönt någon större uppmärksamhet, vilket är förklaringen till den skeva könsfördelningen i denna utställning. I utställningen Det synliga. Samtida svensk fotografi renodlas den tendens som varit tydlig under de senaste tjugo åren inom svensk fotografi: Det är de kvinnliga fotograferna som blivit de tongivande och mest framgångsrika fotograferna i Sverige från nittiotalet fram till idag. Denna tes både testas och drivs av Artipelags intendent Jessica Höglund och chefsintendent Magnus Jensner som tillsammans med Niclas Östlind har kurerat utställningen. Med utgångspunkt i den historiska rekonstruktionen formuleras ett påstående om var fotografiet befinner sig idag, men utan att för den skull dra några säkra slutsatser om dess framtid.
Utgivare
Bokförlaget Arena
Övrig beskrivning
Utställningen ingår som en del i Niclas Östlinds doktorsavhandling i fotografi vid Akademin Valand, Göteborgs universitet.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36659
Samlingar
  • Articles, Book chapters, Conference papers / Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
Fil(er)
Det synliga - inlaga (3.872Mb)
Datum
2014
Redaktör
Höglund, Jessica
Jensner, Magnus
Östlind, Niclas
Nyckelord
fotohistoria
Publikationstyp
book
ISBN
978-91-7843-419-0
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV