dc.contributor.author | Klintenberg, Britt | |
dc.date.accessioned | 2014-08-19T06:09:52Z | |
dc.date.available | 2014-08-19T06:09:52Z | |
dc.date.issued | 2014-08-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36660 | |
dc.description | Magisteruppsats, H2SVA 15 hp
Svenska som andraspråk
VT 2014
Handledare: Sofie Johansson Kokkinakis | sv |
dc.description.abstract | Syftet med denna studie är att undersöka hur elever med svenska som förstaspråk och elever med svenska som andraspråk i årskurs 8 förstår akademiska ord i kemiläroböcker och hur det kan påverka deras läsförståelse. Detta undersöktes dels med hjälp av ett ordtest, dels med hjälp av ett lästest. Ett antal bakgrundsfrågor i enkätform gav svar på elevernas språkbakgrund samt hur ofta de ansåg att de läste i kemiläroboken på egen hand och tillsammans med lärare. Testord, text och läsförståelsefrågor hämtades från två kemiläroböcker i OrdiL-korpusen, vilken bygger på läroböcker i åtta ämnen för grundskolans senare del. Testet konstruerades digitalt i programmet Webropol. Svar från 110 elever, 59 elever med svenska som förstaspråk och 51 elever med svenska som andraspråk, analyserades med hjälp av statistikprogrammet SPSS. Resultatet visar att elever med svenska som andraspråk som grupp har sämre resultat på såväl ordtest som lästest. Även vid en jämförelse mellan elever med svenska som förstaspråk och elever som har börjat med sitt andraspråk svenska redan under förskoleperioden kvarstår en inte obetydlig skillnad i resultat mellan elevgrupperna. Några tydliga skillnader mellan flickors och pojkars resultat framgår inte. För de ord som eleverna har svårast att förstå (ange, lagra, framställa, ingår, tillför och ständigt) har elever med svenska som andraspråk en större spridning i sina felsvar än elever med svenska som förstaspråk. Sambandet mellan elevers resultat på ordtestet och lästestet är starkt. En slutsats som dras är att akademiska ord bör uppmärksammas av lärare i undervisningen för att elevernas förståelse av läromedlets texter ska öka. 52 % av eleverna menar att de läser i läroboken på egen hand i klassrummet varje vecka och 30 % menar att de varje vecka läser den tillsammans med lärare. 26 % av eleverna säger sig dock aldrig läsa i läroboken tillsammans med sin lärare, vilket är en grundförutsättning för att eleverna alls ska få möjlighet till stöttning i sin förståelse av lärobokstexten. Hur stöttande bearbetning av läromedlets texter ser ut och kan göras är en fråga som adresseras framtida studier. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | ordförståelse | sv |
dc.subject | akademiska ord | sv |
dc.subject | NO-undervisning | sv |
dc.subject | ärobokstext | sv |
dc.subject | läsning på ett andraspråk | sv |
dc.title | Akademiska ord i kemi – en studie om högstadieelevers förståelse av akademiska ord i kemiläroböcker | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Swedish | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket | swe |
dc.type.degree | Student essay | |