• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Naturvetenskap i förskolan. Barns möjligheter till lärande i små och stora undervisningsgrupper

Sammanfattning
Syftet med föreliggande studie är att vinna kunskap om vilka möjligheter till lärande barn erbjuds kring ett naturvetenskapligt lärandeobjekt i en liten och i en stor undervisningsgrupp, där antal barn per lärare varierar. Studiens teoretiska ansats är utvecklingspedagogiken som har sina rötter i fenomenografin. Centralt i utvecklingspedagogiken är lärandets objekt, som är förmågor eller kunnanden som barnen ska utveckla och lärandets akt, som handlar om hur lärandet går till. Läraren har en viktig roll för att skapa möjligheter till lärande för barn genom att rikta barns uppmärksamhet mot lärandeobjektet, synliggöra olika aspekter av lärandeobjektet och av barns erfarenheter samt att utmana barns förståelse för lärandeobjektet. Två undervisningssituationer i en förskola, en med 3 barn och en med 7 barn, med samma lärare har observerats med hjälp av videoinspelning. Resultatet i studien visar att antalet barn per lärare påverkar kommunikationsmönstren kring lärandeobjektet. Barn i den lilla gruppen erbjuds många fler möjligheter till lärande än barn i den stora gruppen. Resultatet visar även att det blir fler möjligheter till kollektivt lärande i den lilla gruppen, där alla barn och läraren delar fokus. I den stora gruppen skapas inget delat fokus mellan barnen och läraren och detta förstås som en anledning till att läraren skapar färre lärandemöjligheter i den stora gruppen.
Examinationsnivå
Student Essay
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36672
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPKL)
Fil(er)
gupea_2077_36672_1.pdf (638.0Kb)
Datum
2014-08-20
Författare
Olsson, Jenny
Virtanen, Malin
Nyckelord
förskola
naturvetenskap
utvecklingspedagogik
kommunikation
lärande
undervisning
lärartäthet
barngruppsstorlek
Serie/rapportnr.
VT13-2920-001-PDA519
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV