dc.contributor.author | Engström, Jan | |
dc.date.accessioned | 2014-08-21T12:47:55Z | |
dc.date.available | 2014-08-21T12:47:55Z | |
dc.date.issued | 2014-08-21 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36675 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. De frågeställningar studien söker svar på är:
• Hur upplever eleverna sina läs- och skrivsvårigheter?
• Hur upplever eleverna sin dyslexidiagnos?
Teori
För att skapa en bättre förståelse för deltagarnas livsberättelser beskrivs teorier kring läs- och skrivsvårigheter/dyslexi, diagnosticering och bemötande.
Forskningsansats och metod
Studien utgår ifrån en fenomenlogisk livsvärldsansats för att ge en bild av deltagarnas upplevelser av sin studiesituation. Då fokus i studien ligger på elevernas egna upplevelser har kvalitativa forskningsintervjuer använts. För att skapa förutsättningar för och ge plats åt deltagarna att berätta om sina upplevelser har intervjuguiden haft en öppen struktur.
Resultat
Deltagarnas livsberättelser liknar varandra på flera sätt och det går att urskilja olika teman i deras berättelser. Det är tydligt att de upplever att de är annorlunda än andra och de strävar efter att uppnå det de anser vara det normala. Det finns även en tendens hos deltagarna till att vilja jämföra sig med sina klasskompisar. Annorlundaskapet upplever de ändå har medfört vissa positiva aspekter. Genomgående är att de upplever sin dyslexidiagnos som något positivt och att den har gett dem en förklaring till varför de har vissa svårigheter. Deltagarna har på grund av sina läs- och skrivsvårigheter varit tvungna att skapa olika strategier för att bättre kunna hantera sin studiesituation. För vissa av deltagarna är den frihet under ansvar som genomsyrar gymnasieskolan något positivt och användbart, men ansvaret som kommer med friheten kan också skapa ytterligare press på dem. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14-IPS-23 SPP600 | sv |
dc.subject | livsvärldsfenomenologi | sv |
dc.subject | dyslexi | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.title | Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |