Mening i arbetet för kuratorer inom psykiatrin
Abstract
Undersökningens syfte var att undersöka hur kuratorer inom psykiatrin finner och
bevarar mening i arbetet samt betydelsen av att uppleva mening i arbetet. En
kvalitativ forskningsmetod tillämpades och semistrukturerade intervjuer med totalt
åtta kuratorer utfördes vid olika psykiatriska mottagningar och avdelningar i en
svensk storstad med tillhörande kranskommuner. Begreppet mening hämtades från
Viktor Frankls logoterapeutiska teori och intervjumaterialet meningskoncentrerades
för att sedan analyseras med hjälp av Frankls teori. Resultatet visade på att
begreppet mening var ett stort och abstrakt begrepp för informanterna, innehållande
olika slags meningar och dimensioner. Mening uppfattades vara ständigt närvarande
i deras arbete, och som något individuellt och samtidigt allmänmänskligt. Kuratorerna
inom psykiatrin talade även om mening på en mer konkret nivå i arbetet
då de fann mening både i patientarbetet och i rollen som kurator. I patientarbetet
fann kuratorerna mening i rollen som hjälpare genom att göra skillnad och se
förändring hos människor. I kuratorsrollen fann de mening genom innehavandet av
ett stimulerande arbete, genom att fylla en funktion, genom upplevelsen av frihet i
arbetet samt genom att arbetet motiveras med lön. Faktorer som hjälpte kuratorerna
att bevara mening i sitt arbete var arbetsmiljön med arbetskamrater och ett gott
ledarskap, genom att känna mening och tillfredsställelse utanför arbetet, genom
egen inställning och förhållningssätt till svårigheter samt genom utbildning och
utveckling. Mening i arbetet var av särskilt stor betydelse för kuratorer inom psykiatrin
då de beskrev sitt arbete som utmanande. Mening i arbetet var en förutsättning
för och ett måste i kuratorernas arbete då de såg det som intimt sammankopplat
med yrket i sig och då avsaknaden av mening hade inneburit att de bytt
arbetsplats eller riskerat utbrändhet. Utifrån att mening var avgörande för kuratorerna
och det faktum att socionomens yrkesroll utgår ifrån ett helhetsperspektiv
dras slutsatsen att det existentiella perspektivet på människan är något som borde
integreras i en socionomutbildning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-08-25Author
Ohls, Anna
Lind Martinsson, Emma
Keywords
mening; mening i arbetet; logoterapi; kurator; psykiatri
Language
swe