Friendvertising - De som delar men inte tror sig dela
Sammanfattning
Titel: Friendvertising - De som delar men inte tror sig dela
Författare: Sofia Fris Åsum, Angelica Gustafsson och Matilda Hall
Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Kurs: Kandidatuppsats i medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för
journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2014
Handledare: Gabriella Sandstig
Sidantal: 61 sidor inklusive bilagor
Antal ord: 17 953
Syfte: Att undersöka unga vuxnas förhållningssätt till friendvertising
Metod: Kvalitativa fokusgruppsintervjuer
Material: Fem fokusgruppsintervjuer
Huvudresultat: Resultatet visar att den undersökta gruppen unga vuxna har ett positivt förhållningssätt till
tillvägagångssättet friendvertising, men att det är komplext. De anser att friendvertising är effektivt, att
det har större påverkan än traditionell reklam, att filmerna skapar starka känslor samt att personer som
delar friendvertisingmaterial blir volontärer för varumärket i fråga. Däremot menar de att de inte delar
material i sociala medier i särskilt stor utsträckning. Av svaren att döma är det tydligt att orsakerna till detta handlar om identitetsskapande. De ser sociala medier som en offentlig sfär och det som delas är synligt för många. Hur de delar material i sociala medier och vad de väljer att visa upp blir således en del av deras identitet. Trots att de själva inte anser sig dela material i sociala medier i speciellt stor utsträckning visar resultatet att de delar på ett omedvetet plan. Detta då de gärna sprider underhållande eller intresseväckande material i mindre grupper eller till enskilda personer. Respondenterna ser inte detta som delning, men faktum är att de inte kan veta hur många personer materialet sprids till när de delat med en person i sitt sociala nätverk. Likaså gillar respondenterna mycket material i sociala medier vilket även det innebär en form av delning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-08-26Författare
Fris Åsum, Sofia
Gustafsson, Angelica
Hall, Matilda
Nyckelord
bandwagon-effekten
e-word-of-mouth
konformitet
friendvertising
identitetsskapande
marknadsföring
produsage
reklam
reklamfilmer
sociala medier
uses and gratifications
viral marknadsföring
word-of-mouth
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C896
Språk
swe