Fyra faktorer mot ett lyckat kundmöte En kvalitativ studie som redogör PR-branschens problematiska arbetsmetoder och fokuserar på kundmötet som ett avgörande affärsmoment. Likt ett äktenskap handlar också studien om dialog, förtroende och relation.
Sammanfattning
Titel Fyra faktorer mot ett lyckat kundmöte
Författare Nathalie Lindenhall & Matilda Åsén
Kurs Examensarbete i Medie- och
kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet
Termin Vårterminen 2014
Handledare Orla Vigsö
Sidantal 49 sidor (exklusive referenser och bilaga)
Antal ord 18 713 ord (exklusive referenser och bilaga)
Syfte Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer som ligger till grund för den kommunikativa samförståelsen mellan PR-byråer och deras kunder under ett kundmöte.
Metod Sju kvalitativa respondentintervjuer
Huvudresultat Denna studie visar att PR-byråer gynnas av att arbeta med förberedande åtgärder inför ett kundmöte för att snabbare och mer kontrollerat kunna uppnå en kommunikativ samförståelse med kunden.
Research, kommunikation, frågor och förtroende är fyra huvudfaktorer som studien har mynnat ut i. Genom att arbeta med dessa skapas goda förutsättningar för djupa dialoger, ömsesidig förståelse och långsiktiga kundrelationer. Huvudfaktorerna samspelar både med varandra och med andra underfaktorer såsom relation, strategi och personkemi för att lyckas uppnå en samförståelse mellan PR-konsult och kund.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-08-26Författare
Lindenhall, Nathalie
Åsén, Matilda
Nyckelord
Public Relations
client meeting
trust
relation
communication
co-understanding
PR-consultant
Serie/rapportnr.
Examensarbete
C899
Språk
swe