• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

I skuggan av projektets ljus – en kvalitativ studie om projektet som socialt fenomen med utgångspunkt i ett samverkansprojekt på en skola

Abstract
I din hand (eller på din skärm) har du en kvalitativ studie som med blicken fäst på ett projekt på en högstadieskola i Göteborg studerar projekt som social konstruerat fenomen. Eleverna i årskurs sju har veckovis samtalsgrupper ledda av socialarbetare. Genom samtal och övningar behandlar man teman som vänskap, sexualitet, demokrati, skolan och framtidsdrömmar. Vi ställer oss frågan hur ett projekt blir till. Vilka mekanismer är verksamma när ett projekt går från idé till verklighet? Vidare tittar vi på maktaspekterna i denna tillkomstprocess. Vad kan ett projekts föränd-ringsambitioner få för konsekvenser för synen på vem eller vad som ska förändras och på vilket sätt? Genom semistrukturerade intervjuer samlade vi material från sex av projektaktörerna, tre socialarbetare tillika gruppledare, och tre represen-tanter från skolan. Studien drar slutsatsen att processen från idé till verklighet, från vision till konkret metod, är i mycket en pragmatisk process. Metodvalet är inte endast rationellt utan anpassas efter projektgruppens förutsättningar vilket kan resultera i att projektet använder en metod som inte leder till det ursprungliga målet. Projektets tillblivelse är också tätt sammanknutet med en maktdimension. Vår slutsats är att genom att utse ett förändringsobjekt och på så vis rikta strålkastarljuset åt ett visst håll så mörkläggs andra områden. Genom projektets elevförändrande utgångspunkt kastas en skugga över andra potentiella förändringsområden så som projektaktörer, lärare och skolan.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36766
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_36766_1.pdf (890.5Kb)
Date
2014-09-01
Author
Terlegård, Ola
Erixon, August
Keywords
projekt, projekt som socialt fenomen, social konstruktion, makt, förändringsobjekt
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV