• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Mathematical Sciences / Institutionen för matematiska vetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sekretessens utveckling från antiken till idag

Abstract
Krypteringens historia är lång och händelserik, vilket ett system som Ceasarchiffer som snart är 2000 år gammalt kan vittna om. Den här litteraturstudien syftar till att ta dig som läsare med genom krypteringens utveckling från antikens pergament till dagens datoriserade samhälle. På vägen genom historien har studien som målsättning att förklara för läsaren hur de olika krypteringssystemen som figurerat genom tiden har fungerat, och att lyfta fram matematik bakom systemen. Mot slutet av texten beskrivs dessutom hur kryptering skulle kunna fungera som inslag i skolans matematikundervisning. Här är syftet att inspirera lärare till att pröva på något nytt i sin undervisning, vilket kan leda till ökad motivation. Studien finner att krypteringens historia är en bottenlös brunn där historierna aldrig tycks ta slut, trots att kryptografin är en vetenskap höljt i dunkel där många av dess pionjärer varit belagda med tystnadsplikt. Krypteringens historia lär oss att man aldrig kan vara säker på att man nått fram till absolut sekretess, och att krypteringen lämpar sig väl för att föra samman matematik och andra skolämnen i ämnesintegrerade projekt. Kryptering som exempel illusterar också att matematiken fortfarande är under utveckling.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36772
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_36772_1.pdf (730.9Kb)
Date
2014-09-02
Author
Ekeroth, Niklas
Keywords
kryptografi
steganografi
kryptering
dekryptering
forcör
transposition
substitution
fekvensanalys
Enigma
RSA
ämnesintegration
undervisning
läroplan
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV