Läsutvecklingsschema, LUS, som verktyg för mål- och resultatstyrning i och för skolutveckling. En fallstudie av tre kommunala grundskolor i ett rektorsområde
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka och jämföra olika professioners, i ett
rektorsområde, syn på användningen av LUS som verktyg i mål- och resultatstyrning i och för
skolutveckling.
Teori: Studien är en fallstudie. Resultatet relaterar till tre olika skolutvecklingsteorier.
Metod: För att få tillgång till de olika professionernas beskrivningar enligt ovan har
halvstrukturerade intervjuer genomförts individuellt med specialpedagoger, rektorer och
högre befattningshavare, i studien benämnda chefer. För att få tillgång till lärares
beskrivningar har fokusgruppintervjuer använts. Samtliga intervjuer utom en, där informanten
inte önskade, spelades in. Alla inspelade intervjuer transkriberades till datorskrift. Analysen
genomfördes med kodning, kategorisering och underteman.
Resultat: Arbetet med LUS startade utifrån lärares och speciallärares intresse och behov för
att öka elevernas måluppfyllelse. Områdeschefen beslutade att samtliga skolor skulle arbeta
systematiskt med LUS för att utveckla undervisningen och därmed öka måluppfyllelsen för
eleverna. Hur skolorna använder LUS idag ser olika ut, men något gemensamt arbetssätt för
att utveckla pedagogiken finns inte. Systematik finns dock på någon skola i uppföljning av
lärares egna planeringar och uppsatta mål för klassen. Flertalet uppger att LUS för dem är en
inrapportering. Bedömningen ska ske 3-4 ggr per läsår. Rektorer ger huvudsakligen
återkoppling i form av statistik.
Den didaktiska utveckling som en följd av LUS-arbetet ser olika ut mellan skolorna. Enskilda
lärare utvecklar ständigt undervisningen utifrån resultaten, men för de flesta är det ett
ensamarbete där resultaten endast rapporteras. En lärare anger en didaktisk konsekvens,
vilken är att undervisa om lässtrategier. Övriga konsekvenser är av organisatorisk karaktär,
som läsgrupper, mer lästid på schemat och LUS-märkning av skolans biblioteksböcker.
Lärarna saknar rektor som pedagogisk ledare i LUS-arbetet, medan rektorerna menar att LUS
är ett prioriterat område, men rektorerna i sin tur saknar visioner, ledning och menar att lärare
själva också måste ta ansvar för uppdraget. Samtliga är positiva till mål- och resultatstyrning
och till möjligheterna med LUS.
Resultatet presenteras i de underteman som framkom, vilka är förståelse och samförstånd,
kultur och förväntningar, samt kommunikation och ledning.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2014-09-04Author
Haglund, Camilla
Keywords
LUS
läsutvecklingsschema
skolutveckling
specialpedagogik
läs- och skrivsvårigheter
läsning
mål- och resultatstyrning
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT14-IPS-03 SLP600
Language
swe