• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att bygga broar. En mikroetnografisk studie av två kommuners organisatoriska lärmiljöer för elever med autism

Abstract
Studiens syfte är att: Synliggöra två kommuners lärmiljöer för elever inom autismspektrat (AST) utan utvecklingsstörning efter lagförändringen 2011 med fokus på elevernas förutsättningar till delaktighet, kommunikation och lärande. Studien utgår från följande frågeställningar: o Vilka organisatoriska lärmiljöer har utarbetats för målgruppen, elever med autism utan utvecklingsstörning? o Vilka möjligheter till delaktighet, kommunikation och lärande erbjuds eleverna? o Hur grundar kommunerna sina “organisatoriska” val av lärmiljöns utformning för studiens målgrupp? Forskningsansats och metod Studien har en mikroetnografisk ansats. Den etnografiska forskningsansatsen ger studien redskap att försöka förstå, beskriva, analysera och tolka sammanhang och processer i det dagliga arbetet (Nordevall, Möllås & Ahlberg, 2011) . Etnografisk forskning betyder i praktiken, beskrivningar av individer och dess aktiviteter för att försöka förstå utifrån sammanhanget (Aspers, 2013). I studie används två olika metoder i insamlandet av data, vilket inom etnografisk forskning benämns triangulering. Metoder som använts är observation och intervju, vilka ger förutsättningar att få insyn i lärandemiljöns påverkan på elevers förutsättningar till delaktighet, kommunikation och lärande. Metoden observation ger en gemensam grund/erfarenhetsbas som analyseras och ger underlag till utformandet av frågeställningar till intervju/samtal med personal och skolledare (Fangen, 2005). Resultat Studien visar att alla elever är rumsligt- socialt- och didaktiskt inkluderade utifrån sina förutsättningar. Resultatet beskriver hur man på skol-, grupp- och individnivå måste arbeta utifrån ett helhetsperspektiv i en strävan efter “en skola för alla”. Genom ett nära lärarskap ökar förståelsen för individen så att lärmiljön kan anpassas. Resultatet visar kommunens bristande ledningsförmåga att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv, där samverkan mellan nivåerna kan öka förutsättningarna för inkludering.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36808
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
gupea_2077_36808_1.pdf (550.6Kb)
Date
2014-09-08
Author
Alexandersson, Mariko
Henriksson, Maria
Series/Report no.
Magisteruppsats
VT14-IPS-15 LLU600
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV