Visa enkel post

dc.contributor.authorFrenneson, Sara
dc.date.accessioned2014-09-09T10:21:31Z
dc.date.available2014-09-09T10:21:31Z
dc.date.issued2014-09-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36826
dc.description.abstractDet övergripande syftet med denna studie är att i två olika särskoleverksamheter beskriva och tolka pedagogers uppfattningar om problemskapande beteende samt att undersöka om och i så fall på vilket sätt lärarna anpassar undervisningen för elever med denna typ av problematik. Studien är kvalitativ och har en livsvärldsfenomenologisk ansats. Livsvärlden är den värld vi lever och är involverade i och som görs synlig genom våra berättelser och handlingar. Våra livsvärldar uppstår i vårt möte med omvärlden och detta sker alltid i ett bestämt socialt och kulturellt sammanhang. Människan bär i dessa möten med sig sina tidigare erfarenheter och horisonter vilka ger ramar för hur vi uppfattar och upplever nya fenomen. Forskning med en fenomenologisk ansats kan innebära en metodologisk mångfald men utifrån tidsaspekten samt utifrån studiens fokus på lärarnas egna berättelser utgår empirin uteslutande från halvstrukturerade intervjuer. Intervjuerna betecknas som halvstrukturerade då de inte utgår från en uppsättning färdiga frågor utan rör sig kring vissa förutbestämda teman. Jag som intervjuare försöker i möjligaste mån att vara så öppen och följsam som möjligt i intervjusituationen för att fånga upp informanternas tankar och på så sätt komma djupare i samtalen. Studiens resultat visar att pedagogerna upplever att problemskapande beteende är vanligt förekommande i särskolans verksamhet, framförallt hos elever med en funktionsnedsättning inom autismspektrat samt att elever med denna problematik ofta skapar känslor av frustration hos personalen. I pedagogernas berättelser framkommer att det, trots att en placering i särskolan i sig innebär en anpassning av undervisningen, finns det många elever som kräver ytterligare anpassning. Pedagogerna framhåller vikten av att fråga sig vem beteendet är ett problem för och i sina beskrivningar av begreppet problemskapande beteende är de alla överens om att problemskapande beteende inte är något kopplat till individen utan något som uppstår i relation med omgivningen. Trots denna utgångspunkt återgår flera av pedagogerna till att förstå problemskapande beteende som en, på många sätt, medveten handling för att utmana och provocera.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14-IPS-10 SLP600sv
dc.subjectproblemskapande beteendesv
dc.subjectsärskolasv
dc.subjectförhållningssättsv
dc.subjectbemötandesv
dc.subjectlivsvärldsv
dc.titleBarn som utmanar. Lärares uppfattningar om elever i särskolan med problemskapande beteendesv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post