dc.contributor.author | Hasslöf, Iréne | |
dc.date.accessioned | 2014-09-11T11:55:36Z | |
dc.date.available | 2014-09-11T11:55:36Z | |
dc.date.issued | 2014-09-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36861 | |
dc.description.abstract | Syfte
Syftet är att ta reda på vilken undervisningsmiljö för läs- och skrivstödinsatser som elever i år 7 önskar. Detta för att inte miljön ska hindra elevernas möjligheter att tillgodogöra sig det läs- och skrivstöd de behöver. Förhoppningen är att denna kunskap kan bli en del i att skolan bättre kan anpassa, motivera och skapa förutsättningar för eleverna att nå målen.
Centrala frågeställningar är:
• Hur önskar eleverna i studien möjligheten att få sitt läs- och skrivstöd inkluderat, exkluderat eller helt utanför svenskämnets lektionstid?
• Finns det tydliga likheter eller skillnader i hur elever som berörts av stöd under sin skoltid önskar stödundervisningsmiljö mot de som inte berörts?
Metod
För att uppnå syftet med studien valdes enkät som datainsamlingsmetod. En vinjett inleder enkäten vilket möjliggör för alla elever, oberoende av erfarenhet av stödundervisning, att kunna delta i undersökningen på mer lika villkor. Vinjetten består av en konstruerad men verklighetsnära elevsituation med efterföljande frågeställningar. Vid genomförandet lästes texten och frågeställningarna högt för klasserna.
Resultat
Studiens resultat visar att knappt hälften av eleverna oberoende av skola och om de själva berörts av stöd eller inte har valt ett inkluderande alternativ där stöd ges i klassrummet tillsammans med klassen. Den andra drygt hälften av eleverna har istället valt ett kategoriskt exkluderande alternativ utanför det ordinarie klassrummet. Alternativet att kunna få sitt stöd helt utanför ordinarie ämne eller skoltid blev inget alternativ för eleverna som första val men däremot när de skulle ange sitt andra val.
Studiens resultat visar att oberoende av på vilken av undersökningens skolor som eleverna går och oberoende av om eleverna själva berörts av stöd eller inte så finns det inte bara ett val som alla elever väljer. Min slutsats utifrån undersökningens resultat är att om alla elevers behov ska kunna tillgodoses bör det erbjudas olika stödalternativ som eleverna ska kunna välja mellan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT14-IPS-20 SLP600 | sv |
dc.subject | lässtöd | sv |
dc.subject | skrivstöd | sv |
dc.subject | elevstudie | sv |
dc.subject | inkludering | sv |
dc.subject | exkludering | sv |
dc.title | Undervisningsmiljö för läs- och skrivstöd - en studie om i vilken miljö elever i år 7 önskar få läs- och skrivstöd | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |