Show simple item record

dc.contributor.authorHasslöf, Iréne
dc.date.accessioned2014-09-11T11:55:36Z
dc.date.available2014-09-11T11:55:36Z
dc.date.issued2014-09-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36861
dc.description.abstractSyfte Syftet är att ta reda på vilken undervisningsmiljö för läs- och skrivstödinsatser som elever i år 7 önskar. Detta för att inte miljön ska hindra elevernas möjligheter att tillgodogöra sig det läs- och skrivstöd de behöver. Förhoppningen är att denna kunskap kan bli en del i att skolan bättre kan anpassa, motivera och skapa förutsättningar för eleverna att nå målen. Centrala frågeställningar är: • Hur önskar eleverna i studien möjligheten att få sitt läs- och skrivstöd inkluderat, exkluderat eller helt utanför svenskämnets lektionstid? • Finns det tydliga likheter eller skillnader i hur elever som berörts av stöd under sin skoltid önskar stödundervisningsmiljö mot de som inte berörts? Metod För att uppnå syftet med studien valdes enkät som datainsamlingsmetod. En vinjett inleder enkäten vilket möjliggör för alla elever, oberoende av erfarenhet av stödundervisning, att kunna delta i undersökningen på mer lika villkor. Vinjetten består av en konstruerad men verklighetsnära elevsituation med efterföljande frågeställningar. Vid genomförandet lästes texten och frågeställningarna högt för klasserna. Resultat Studiens resultat visar att knappt hälften av eleverna oberoende av skola och om de själva berörts av stöd eller inte har valt ett inkluderande alternativ där stöd ges i klassrummet tillsammans med klassen. Den andra drygt hälften av eleverna har istället valt ett kategoriskt exkluderande alternativ utanför det ordinarie klassrummet. Alternativet att kunna få sitt stöd helt utanför ordinarie ämne eller skoltid blev inget alternativ för eleverna som första val men däremot när de skulle ange sitt andra val. Studiens resultat visar att oberoende av på vilken av undersökningens skolor som eleverna går och oberoende av om eleverna själva berörts av stöd eller inte så finns det inte bara ett val som alla elever väljer. Min slutsats utifrån undersökningens resultat är att om alla elevers behov ska kunna tillgodoses bör det erbjudas olika stödalternativ som eleverna ska kunna välja mellan.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14-IPS-20 SLP600sv
dc.subjectlässtödsv
dc.subjectskrivstödsv
dc.subjectelevstudiesv
dc.subjectinkluderingsv
dc.subjectexkluderingsv
dc.titleUndervisningsmiljö för läs- och skrivstöd - en studie om i vilken miljö elever i år 7 önskar få läs- och skrivstödsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record