• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den pedagogiska måltiden

Lärarnas roll och inställning

Sammanfattning
Livsmedelverkets riktlinjer för Bra mat i skolan är det enda styrdokument som finns för skolmåltider. Där beskrivs hur pedagogisk måltid med fördel ska ingå i pedagogernas uppdrag. Studier har dock visat att pedagoger känner sig osäkra i sin roll under måltiden, vilket kan bero på pedagogernas brist på utbildning och kunskap om mat och nutrition. Frågan är hur lärare kan förväntas att agera som förebilder vid måltiden när det inte finns några officiella riktlinjer som stöd, eller när det inte finns professionell kunskap om mat och nutrition? Syftet var att kartlägga pedagogernas syn på sin roll under den pedagogiska måltiden och vilken inställning de har till denna. Genom en enkätundersökning tillfrågades totalt 66 stycken pedagoger om sin syn på den pedagogiska måltiden, vilken roll de anser är deras viktigaste under måltiden samt om de har fått någon utbildning om mat och måltider. Resultatet visade att de flesta pedagoger känner sig säkra i sin roll under måltiden, trots att väldigt få har fått någon utbildning om mat och måltider eller har några bestämmelser eller riktlinjer att följa. De flesta anser att måltiden är en viktig del av dagen som de gärna genomför, dock är det många som tycker att den är stressig och jobbig. Av 66 tillfrågande pedagoger svarade 43 stycken att ”pedagogisk lunch innebär att skapa god måltidsmiljö” och de största fördelarna med pedagogisk lunch ansågs vara att man lär känna eleverna mer genom samtal och att det blir lugnare i matsalen.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/36876
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_36876_1.pdf (397.7Kb)
Datum
2014-09-15
Författare
Carlsson, Sara
Nyckelord
Skolmåltid
pedagogisk lunch
roller
inställningar
riktlinjer
Serie/rapportnr.
Kostekonomprogrammet
VT13-49
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV