Upplevelser av oro och nervositet inför musikaliska prestationer hos improvisationselever på högskolenivå
Abstract
Denna studie undersöker erfarenheter och upplevelser av
oro, nervositet och musikalisk prestationsångest hos elever som studerar
musikimprovisation på högskolenivå. Respondenter var studenter vid
musikerutbildning inriktning improvisation på Högskolan för scen och
musik, Göteborg. En kvalitativ intervjustudie genomfördes enligt critical
incident technique och tematiserades med tematisk analys. Intervjudeltagare
beskrev olika typer av oro och nervositet inför musikaliska prestationer och
det föreslogs att detta kan förstås som 4 potentiella subtyper av musikalisk
prestationsångest; Publik, Social, Teknisk och Kreativ musikalisk
prestationsångest. Negativa och positiva konsekvenser, olika sätt att hantera
oro och nervositet samt tankar om utbildningen och lärarnas roll beskrevs
också. Resultaten diskuterades i förhållande till existerande forskning och
rekommendationer lämnades till lärare rörande möjliga förhållningssätt till
elevers upplevelse av oro, nervositet och musikalisk prestationsångest.
Degree
Student essay