Show simple item record

dc.contributor.authorAsplund, Johan
dc.date.accessioned2014-09-17T14:19:05Z
dc.date.available2014-09-17T14:19:05Z
dc.date.issued2014-09-17
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36921
dc.description.abstractDenna studie undersöker erfarenheter och upplevelser av oro, nervositet och musikalisk prestationsångest hos elever som studerar musikimprovisation på högskolenivå. Respondenter var studenter vid musikerutbildning inriktning improvisation på Högskolan för scen och musik, Göteborg. En kvalitativ intervjustudie genomfördes enligt critical incident technique och tematiserades med tematisk analys. Intervjudeltagare beskrev olika typer av oro och nervositet inför musikaliska prestationer och det föreslogs att detta kan förstås som 4 potentiella subtyper av musikalisk prestationsångest; Publik, Social, Teknisk och Kreativ musikalisk prestationsångest. Negativa och positiva konsekvenser, olika sätt att hantera oro och nervositet samt tankar om utbildningen och lärarnas roll beskrevs också. Resultaten diskuterades i förhållande till existerande forskning och rekommendationer lämnades till lärare rörande möjliga förhållningssätt till elevers upplevelse av oro, nervositet och musikalisk prestationsångest.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleUpplevelser av oro och nervositet inför musikaliska prestationer hos improvisationselever på högskolenivåsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/ Department of Psychologyeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Psykologiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record