Visa enkel post

dc.contributor.authorBilling, Jonas
dc.contributor.authorKristiansson, Katarina
dc.date.accessioned2014-09-18T08:58:00Z
dc.date.available2014-09-18T08:58:00Z
dc.date.issued2014-09-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36935
dc.descriptionThis thesis examines the verification of the terms and conditions stated in contracts based on the Public Procurement Act. In March 2013 the Swedish state procurement commission released " Good Business - A Strategy for Sustainable Public Procurement " (SOU 2013:12), which found that the proportion of control and verification is relatively low. The thesis examine how verification is carried out and looks for an explanation to why verification is not more oftenly performed. To answer these questions two care studies, based on seven semi-structured interviews, is presented as the empirical material. Network theory has been used to analyse the empirical results, and aspects of commonly used theories such as contract management and "Markets and Hierarchies" by Williamson has also been taken into account. The thesis ascertains that verification of the contracts terms and conditions actually is being performed to a significant level but it is not however carried out in a structured maner but rather in an ad-hoc form. The thesis concludes that trust and relation-building between parties might be a necessary component in minimizing transaction costs, even though said relationbuilding undermines the anti-corruption aspects of the Public Procurement Act.sv
dc.description.abstractDenna uppsats behandlar området uppföljning av kontraktskrav av avtal tecknade inom Lagen om Offentlig Upphandling (LOU). I mars 2013 utkom den statliga upphandlingsutredningens slutbetänkande ”Goda Affärer – en strategi för hållbar offentlig upphandling” (SOU 2013:12) vilken bland annat konstaterade att uppföljningen av kontraktskrav är av mycket stor vikt för att säkerställa såväl konkurrens som en god affär. Samtidigt konstaterar utredningen att uppföljningen av kontraktskrav är relativt låg. Denna problematik är utgångspunkten för denna uppsats vars syfte är att belysa hur uppföljning av kontraktskrav kan fungera i praktiken, men också att ge möjliga förklaringar till varför så låg andel kontrakt som tecknas inom LOU faktiskt följs upp. För att uppnå syftet har sju intervjuer med såväl den upphandlande som den utförande sidan genomförts, vilka valts ut och strukturerats i form av två fallstudier. Just studier som analyserar såväl den upphandlande som utförande sidan är, i författarnas mening, för få och för att betona detta valdes nätverksteori som huvudsakligt analysverktyg för att uppnå studiens syfte. Uppsatsen tar även in aspekter från inom området vanligt förekommande teoribildningar, så som kontraktsstyrning och den för området klassiska ”Markets and Hierarchies”, för att ge möjligheter till en diskussion om hur detta klassiska inköpsdilemma kan relateras till inköp inom LOU och möjligheterna till uppföljning och kontroll. Studiens bidrag är dels en empiriskt förankrad beskrivning av hur uppföljning görs men kommer också fram till uppföljning faktiskt utförs i stor utsträckning – dock inte på det strukturerade och kontuerliga vis som SOU:n efterfrågar. I slutsatsen behandlas även det faktum att brist på struktur och förtroendeskapande mycket väl kan vara en nödvändighet för att göra en god affär, trots en ökad korruptionsrisk.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & Organisationsv
dc.relation.ispartofseries14:55sv
dc.titleEn empirisk studie av uppföljning av inköp av tjänster inom Lagen om offentlig upphandlingsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post