dc.contributor.author | Sevandersson, Claus | |
dc.date.accessioned | 2014-09-22T06:27:40Z | |
dc.date.available | 2014-09-22T06:27:40Z | |
dc.date.issued | 2014-09-22 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/36985 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Studiens syfte är att undersöka hur yrkeslärare och yrkesarbetare upplever att innehållet i kursen Anläggningsförare 1 motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. En jämförelse av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn, alltså vad de värderar som viktig kunskap, är också i fokus.
Teori:
För att kunna besvara studiens frågeställningar har jag undersökt vilka kunskaper som värderas som viktigast av yrkeslärare respektive yrkesarbetare och som de därmed anser att eleverna behöver i sin utbildning. Detta har jag gjort med hjälp av Ellströms (2009) begrepp utförandekompetens och utvecklingskompetens. Begreppen används i studien för att teoretisera och tolka resultatet.
Metod:
Intervju med fyra yrkeslärare och med fyra yrkesarbetare samt litteraturstudier.
Resultat:
I studien framkommer bland annat att yrkeslärare och yrkesarbetare delvis är samstämmiga i sina uppfattningar angående kursen Anläggningsförares 1 innehåll inom inriktningen Anläggningsfordon motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. Yrkesarbetarna anser att innehållet i utbildningen delvis motsvarar vad som anses vara viktigt, dock efterfrågar de t.ex. att eleverna genomför autentiska arbeten under sin utbildning medan yrkeslärarna t.ex. förespråkar mer ergonomi i utbildningen. Däremot är yrkeslärarna och yrkesarbetarna överens om att ritningsläsning och matematik är viktigt att kunna. De är även överens om att kurserna är relevanta till vad arbetsmarknaden efterfrågar. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT13-IPS-01 LAU450 | sv |
dc.subject | yrkeslärare | sv |
dc.subject | Bygg- och anläggningsprogrammet inriktning Anläggningsfordon | sv |
dc.subject | kursen Anläggningsförare 1 | sv |
dc.subject | utvecklingskompetens | sv |
dc.subject | utförandekompetens | sv |
dc.title | Matchar utbildningen arbetsmarknadens behov? En jämförande studie av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet | swe |
dc.type.degree | Student essay | |