En studie om gymnasiegemensamma ämnen på APL
Abstract
Syfte:
Syftet med denna uppsats är att undersöka förutsättningar för att på ett el och energiprogram lägga ut delar av de gymnasiegemensamma ämnena Svenska, matematik och engelska på APL.
Den bakomliggande tanken med att lägga ut gymnasiegemensamma ämnen på APL är att detta potentiellt skulle kunna ”hjälpa” karaktärsämnena i termer av att skapa mer undervisningstid i dessa kurser, samt skulle kunna bidra till en utbildning som är mer sammanhängande och som utgör en helhet för eleven.
Precisering:
Det finns en tydlighet i målen och det centrala innehållet i kurserna engelska 5 och matematik 1a som klart riktar sina mål i den yrkesinriktning som eleven valt. Denna tydlighet finns inte riktigt i svenska 1 men det omnämns ändå i de övergripande målen med kursen.
De frågeställningar jag har är:
1. Hur förhåller sig lärare i gymnasiegemensamma ämnen (Svenska, matematik och engelska) till att lägga ut delar av deras undervisning på APL?
2. Finns det vinster (pedagogiska eller tidsmässiga) i en sådan här slags integrering?
3. Kan lärarna i engelska, matematik och svenska se några problem i en sådan integrering?
4. Kan lärarna i svenska, matematik och engelska tänka sig att reducera undervisningstid?
5. Hur skulle de lärare som undervisar i svenska, matematik och engelska ställa sig till att ha kursmoment på APL?
6. Hur skulle denna nyordning tas emot av de som idag är handledare för våra elever på APL?
Metod:
Studien är gjord genom intervjuer som är av halvstrukturerad karaktär och metodiken är kvalitativ. 10 personer är intervjuade varav sex stycken är lärare på olika gymnasieskolor. De fyra övriga intervjuade personerna är handledare på olika arbetsplatser inom elbranschen.
Jag har också analyserat av skolverket, skolinspektionen och av branschen utgivna dokument.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-09-22Author
Lehto, Johan
Keywords
APL
gymnasiegemensamma ämnen
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT14-IPS-01 LAU450
Language
swe