Hästen som motiverande faktor - i undervisning och skolmiljö
Abstract
Syfte:
Studien har som syfte att undersöka hästens betydelse för att höja skolmotivationen hos elever som läst IV-program med inriktning häst.
Teori:
Studien är teoriprövande där den huvudsakliga teorin grundar sig i pragmatismen, där skola och samhälle bör vara sammankopplat. Till det pragmatiskta synsättet hör att man har nytta av kunskap i vardagen, alltså är ett samband mellan skola och fritid av stor vikt. Orsakssambandet om att hästen har positiv effekt på unga kvinnors motivation i skolan, leder till den kausala mekanismen som handlar om att eleven ser en meningsfull uppgift som ska utföras på skoltid, en känsla av att skolan är kopplat till verkligheten. Unga kvinnor lär sig att ta ansvar när de sköter om hästen, och stallmiljön utvecklar unga flickors ledarskap och tydlighet. Samtliga egenskaper som utvecklas har de även nytta av i vardagslivet. Pragmatismen kännetecknas bland annat av att fokus ligger på processen och lärandet istället för den färdiga produkten.
Metod:
Undersökningen är en respondentundersökning baserad på samtalsintervjuer och en enkätundersökning med öppna frågor som deltagarna har fått skickat till sig och fyllt i själva. 6 personer medverkade i undersökningen. Tidigare studier inom just kopplingen med studiemotivation och hästar är begränsad, för att komma vidare i resultat så skulle vidare fördjupning behövas. Utgångspunkten för undersökningen har varit hos hästintresserade ungdomar som har läst på IV-programmet med inriktning ”Profil Häst”. Ungdomar som av någon anledning inte har lyckats att uppnå godkända betyg i ämnet svenska, engelska och/eller matte i grundskolan. Har hästen haft betydelse för ungdomarnas resultat i på IV-programmet och eventuella studier efteråt? Var tiden på IV-programmet en betydelsefull del av deras liv? I så fall på vilket sätt?
Resultat:
Resultatet av undersökningen visar att hästen hade stor betydelse för eleven att klara av studierna i svenska, engelska och/eller matte. Svårigheterna som upplevdes i respektive ämne i grundskolan, blev lättare att hantera när eleverna även fick hålla på med hästar på skoltid. Kombinationen av någonting svårt med någonting roligt/meningsfullt gjorde att motivationen överlag höjdes.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014-09-22Author
Hanunu, Karin
Keywords
motivation
IV-program
hästens betydelse
Series/Report no.
Kandidatuppsats
VT14-IPS-02 LAU450
Language
swe