Show simple item record

dc.contributor.authorJakobsson, Marcus
dc.date.accessioned2014-09-22T09:34:07Z
dc.date.available2014-09-22T09:34:07Z
dc.date.issued2014-09-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36995
dc.description.abstractSyfte: Att få en djupare förståelse för vilka problem som finns med det arbetsplatsförlagda lärandet för byggelever på gymnasieskolans byggprogram. De frågeställningar som jag har arbetat för att få besvarat i min undersökning är: 1. Vilka problem finns med hur handledarskapet ser ut på byggföretagen? 2. Vilka problem finns med matchningen mellan gymnasieskolans teoretiska undervisning jämfört med det som eleven får utföra? Metod: Studien är genomförd som en kvalitativ undersökning där data samlats in genom personliga intervjuer med chefer och handledare på byggföretag. Resultat: Det framgår i studien att handledarna oftast är outbildade inom handledarskapet och att detta med stor sannolikhet är relaterat till att handledarutbildning inte efterfrågas från skolans sida och att relevant information om handledarutbildningar inte tillhandahålls gentemot byggföretagen. Samtidigt finns ett problem i att byggarbetsplatserna har tidsbrist, vilket kan yttra sig i att även om man försöker arbeta med god pedagogik så finns inte tiden för detta alla gånger. Hur man ska göra för att överkomma detta framgår inte i studien. Ett annat problem som tydliggörs i studien är att lärarens besök på byggarbetsplatsen oftast antar en mer informell karaktär där läraren inte berättar vad syftet är med besöket och vem (om någon?) som ska ”kontrolleras” av läraren. Det är också problematiskt att läraren inte tar upp skolans övergripande programmål, kursmål, kursplaner eller liknande, eftersom det de facto innebär att företagen inte ens kan ta ställning till om de vill eller kan anpassa APL-tiden efter skolans undervisning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14-IPS-03 LAU450sv
dc.subjecthandledaresv
dc.subjecthandledarskapsv
dc.subjectbyggprogramsv
dc.subjectlärlingsv
dc.subjectAPLsv
dc.titleArbetsplatsförlagt lärande på gymnasieskolans byggprogramsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record