Show simple item record

dc.contributor.authorLindborg, Ellen
dc.contributor.authorSpikare, Mathias
dc.date.accessioned2014-09-22T11:49:48Z
dc.date.available2014-09-22T11:49:48Z
dc.date.issued2014-09-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/36997
dc.description.abstractSyftet: Syftet med uppsatsen är att få svar på hur kränkning kan se ut på de yrkesinriktade programmen. Hur elever uppfattar kränkningar inom deras program, och hur tycker de att skolan ska agera för att motverka kränkningar. Hur stor del har skolmiljön och könens roll för att motverka kränkningar och mobbning. Metoden: Metoden vi valde var kvalitativ med halvstrukturerade intervjuer, för att på så sätt komma närmare informanterna och deras erfarenheter gällande kränkningar och mobbning inom skolans lokaler. För att få svar på detta intervjuade vi åtta elever inom fyra olika yrkesprogram. Två elever på Handelsprogrammet, två stycken på Restaurang- och livsmedelsprogrammet. En elev med inriktning mot el samt tre elever på Byggprogrammet. Informanterna var utvalda av deras lärare på respektive skola. En av studiens resultat som vi kom fram till var, ju tidigare en lärare ser till att klassen blir sammansvetsad som grupp och ser varje elev som en individ, desto lättare blir samarbetet som grupp och alla blir accepterade som de är. Detta kom fram under de intervjuer vi gjorde med elever som går tredje och sista året på gymnasiet.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT14-IPS-04 LAU450sv
dc.subjectgymnasieeleversv
dc.subjectkränkningarsv
dc.subjectmobbningsv
dc.subjectvärdegrundersv
dc.titleEn öppen skolmiljö. Stänger dörren för kränkningar - en intervjustudie om gymnasieelevers uppfattning om trygghet i skolmiljösv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record