Effektiva emballage - En studie ur ekonomisk och ekologisk hålbarhetssynvinkel för EUR-pall och DACA:s plastpall
Abstract
Vi lever i en värld där handeln mellan länder ökat kraftigt och blivit mer global. Avstånden
som varor transporteras har blivit allt längre. På grund av förändringarna i världshandeln har
efterfrågan på fler och längre transporter skapats. Till följd av detta har den ökande trafiken
en allt större negativ inverkan på natur och människa, både globalt och regionalt, genom
exempelvis buller och utsläpp av koldioxid. Idag står lastbilen för den största inverkan av
transportsektorns miljöpåverkan.
Studie har haft till syfte att fylla i luckor i forskningen genom att utreda och jämföra EUR-pall
och DACA:s plastpall utifrån deras användningscykel. Vi jämför de två pallarna utifrån deras
användningsområde samt genom ett antal viktiga parametrar.
I supply chain har lastpall en viktig roll och det är därför betydelsefullt att verksamheter
utreder vilken typ av lastbärare de är i behov av. Det finns en fara i att ta emballage förgivet
då dess funktion har stort inflytande i hela supply chain, exempelvis vid transport, lagerverksamhet
och returflöde.
För att besvara syftet med uppsatsen har det vetenskapliga förhållningssättet varit
hermeneutiskt med en kvalitativ undersökningsmetod. Semi-strukturerade intervjuer har
genomförts med ett antal respondenter med olika erfarenhet kring lastpall. Målet med
intervjuerna var att få en bred och djup förståelse om olika aktörers erfarenhet av EUR- och DACA-pall.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-09-23Author
Nilsson, Frida
Olsson, Johan
Series/Report no.
Logistik
13/14:12
Language
swe