• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbete och integration inom tredjepartslogistik - En fallstudie på relationen mellan en leverantör och dennes kunder i en prispressad bransch

Sammanfattning
Marknaden för tredjepartslogistik (3PL) är idag präglad av en stark prispress. Med ett stort antal tjänster på marknaden och med många aktörer som är villiga att tillhandahålla dessa tjänster försöker 3PL-­‐aktörerna hitta lösningar för att integrera mer med sina kunder och inkludera fler värdeadderande tjänster i köpen. 3Pl-­‐aktörerna vill genom dessa åtgärder bryta den kraftiga prisfokuseringen och röra sig mot strategiska partnerskap med sina kunder. Denna utveckling utgör grunden för den här uppsatsens syfte vilket är att undersöka vilka faktorer som påverkar valet av 3PL-­‐aktör och att kartlägga hur integrerat samarbetet är mellan köpare och säljare av logistiktjänster samt om, och i så fall hur, aktörerna tillsammans arbetar för att utveckla samarbetet. För att uppfylla uppsatsen syfte har en fallstudie genomförts av hur köpare och säljare på 3PL-­‐marknaden ser på sin nuvarande relation och hur de vill att den ska se ut i framtiden. Fyra djupintervjuer med köpare av 3PL-­‐tjänster har genomförts samt intervjuer med deras gemensamma 3PL-­‐aktör, Panalpina. Dessa intervjuer har sedan analyserats med hjälp av etablerade teorier inom 3PL-­‐forskning och jämförts med resultat från tidigare forskning inom området. Slutligen presenteras slutsatser kring vilka motiv som ligger till grund för köparnas beslut om outsourcing och hur detta påverkar deras vilja att integrera med sina 3PL-­‐aktörer. Vi presenterar även slutsatser angående vilka kriterier som köparna anser är viktigast hos sina 3PL-­‐aktörer och belyser skillnader i vad en kund svarar på en direkt fråga om kriterier och vad som genomgående framkommer under intervjun. Vi diskuterar även betydelsen av ett brett tjänsteutbud hos 3PL-­‐aktören och huruvida köpare och säljare delar uppfattning om utbudets betydelse.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37016
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_37016_1.pdf (2.174Mb)
Datum
2014-09-23
Författare
Gustavsson, Albin
Johansson, Jonathan
Serie/rapportnr.
Logistik
13/14:17
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV