Den anställningsbara konsulten - Lärandets betydelse i den konsultativa rollen
Abstract
Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka konsulters lärande i arbetet och om det finns några gemensamma, eller individuella, drivkrafter eller motiv bakom de eventuella insatser som görs för lärande. Studien undersöker även hur lärande används för att som konsult göra sig anställningsbar.
Teori: Det finns oändligt mycket forskning och skolbildningar som berör lärande. Lärande är något som kan ske både formellt, planerat och informellt, spontant i det vardagliga arbetet. För att skapa en förståelse för hur lärandeprocesser fungerar behöver vi skapa en förståelse för lärandets helhet, det vill säga hur lärande drivs, motiveras och samordnas för individer.
Metod: Genom sju kvalitativa semi-strukturerade intervjuer kunde det empiriska material för studien samlas in. Intervjupersonerna valdes ut i relation till frågeställningen och syftet för studien. Den här typen av urval kallas för ett målinriktat urval. Det målinriktade urvalet är vanligt att använda sig av inom kvalitativa studier då man vill hitta en överensstämmelse mellan forskningsfrågorna och de individer som skulle kunna representera fenomenet som undersöks.
Resultat/slutsats: Resultatet av studien visade att informellt lärande är den primära källan till anställningsbarhet och nya lärdomar för konsulter. Det är främst den erfarenhet som konsulterna genom uppdrag förvärvat och deras personliga egenskaper som gör dem lärda och anställningsbara. Slutsatsen för studien är att konsulter lär sig spontant i det vardagliga arbetet och sällan använder formella utbildningsinsatser för lärande i arbetet. Det informella lärandet är därmed den primära källan till lärande och nya lärdomar samt en ökad anställningsbarhet.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-10-02Author
Norin, Kajsa
Keywords
Anställningsbarhet
Drivkrafter
Konsult
Lärande
Samspel
Language
swe