dc.contributor.author | Bengtsson, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2014-10-13T11:04:56Z | |
dc.date.available | 2014-10-13T11:04:56Z | |
dc.date.issued | 2014-10-13 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37174 | |
dc.description.abstract | Syftet med denna uppsats är att undersöka om läsningen av en litterär text i
italienska på mellannivå kan ha en positiv inverkan på de lärandes grammatiska kompetens,
ordförråd samt läsförståelse. Uppsatsen behandlar även hur man kan använda en litterär text i
undervisningen av italienska i syfte att främja de lärandes förståelse av texten samt deras
inlärning av ord och grammatik. Undersökningen har bestått i att fem informanter på A2-B1
nivå i italienska har läst Easy Readers Io non ho paura. Innan läsningen gjorde informanterna
ett prov som testade deras kompetens kring användandet av tempus-formerna imperfetto och
passato prossimo, oregelbundna former i participio passato, samt deras vokabulär. Utöver
läsningen av texten gjorde informanterna även övningar samt medverkade i aktiviteter under
tre gemensamma träffar. Efter den individuella läsningen gjorde informanterna sedan provet
på nytt, men denna gång besvarade de även ett antal läsförståelsefrågor, samt en enkät kring
deras inställning till texten och deras uppfattning av det egna lärandet. Av resultaten ifrån de
båda proven kunde konstateras att läsningen tycks ha haft en viss positiv inverkan på de
lärandes förståelse för användandet av imperfetto och passato prossimo samt för deras
inlärning av oregelbundna former i participio passato. Resultaten indikerade även att
läsningen tycks ha varit synnerligen gynnsam för inlärningen av nya ord. På läsförståelsen
lyckades informanterna besvara åtskilliga, eller alla, frågor, trots att de hade ansett texten vara
svår. Utifrån informanternas svar på enkäten kunde det även noteras att dessa ansåg att såväl
de enskilda, som de gemensamma övningarna hade bidragit till inlärningen av nya ord, till att
utveckla den grammatiska kompetensen samt till att förbättra deras förståelse av texten.
Baserat på dessa resultat har det sålunda kunnat konstateras att en undervisningsmodell som
kombinerar lektioner och övningar med individuell läsning av en litterär text verkar ha en
positiv inverkan på de lärandes förståelse av texten samt deras inlärning av ord och
grammatik. | sv |
dc.language.iso | ita | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL Kandidatuppsats i italienska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2014-062 | sv |
dc.subject | undervisning | sv |
dc.subject | vokabulär | sv |
dc.subject | passato prossimo | sv |
dc.subject | läsförståelse | sv |
dc.title | L’uso del testo letterario nell’insegnamento dell’italiano L2 Uno | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |