Intern kriskommunikation – hur blir den meningsskapande?
Sammanfattning
Syfte:
Att bidra med nya kunskaper inom intern kriskommunikation och hur den kan bli meningsskapande, genom att granska vilken roll den formella och informella kommunikationen samt kulturen spelar i samband med en kris.
Hur fungerade kriskommunikationen?
Hur skapar medarbetarna mening i en krissituation?
Påverkar kulturen hur medarbetare upplever krisen?
Metod:
Forskningen har genomförts med hjälp av sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer, med medarbetare på Samhällsbyggnadsförvaltningen i Botkyrka Kommun.
Resultat:
Medarbetares syn på en kris är beroende av hur den formella informationen ges och hur mycket förtroende man har för dem som informerar, samt hur tydlig informationen är. Vidare påverkas det formella budskapet av hur medarbetare genom informell kommunikation och interaktion gemensamt tolkar budskapet och skapar mening. Jag har även kommit fram till att kulturen på en organisation är avgörande för hur medarbetare agerar och reagerar. Har man en dysfunktionell kultur med bristande lojalitet och förtroende mellan anställda kan det vara en bidragande orsak till att medarbetare sviker sin arbetsplats och sina medarbetare. Det är därför av stor vikt att arbeta proaktivt för att alltid ha ett bra klimat på arbetsplatsen där medarbetare
känner förtroende för varandra och organisationen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2014-10-13Författare
Strandberg, Julia
Nyckelord
Intern kommunikation, kriskommunikation, organisationskultur, meningsskapande kommunikation, värderingar, förtroendekris
Publikationstyp
H2
Språk
swe