• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikatören och varumärkesarbetet i tre västsvenska kommuner. "Det handlar om att förädla det vi faktiskt har."

Abstract
Varumärkesarbete blir allt vanligare i Sveriges kommuner och därmed en del av arbetsuppgifterna för offentliganställda kommunikatörer. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur kommunikatörer resonerar kring varumärkesarbete utifrån demokratiska och ekonomiska värden. Intervjuer har gjorts med kommunikations- och informationschefer i tre västsvenska kommuner. Deras svar har sedan satts i relation till den demokratisyn som presenteras av Demokratiutredningen samt Gromark & Melins begrepp brand orientation, i uppsatsen översatt till varumärkesorientering. Gromark & Melin argumenterar för att en ökad varumärkesorientering i den offentliga sektorn bättre bidrar till mer demokrati än den market orientation, eller marknadsorientering, som de menar är dominerande i dag. Uppsatsen är ett bidrag till ökad förståelse för kommunikatörers uppdrag i den offentliga sektorn och bidrar också till en problematisering av varumärkesarbete i den offentliga sektorn. En av slutsatserna som dras är att varumärkesarbete kan bidra till mer demokrati, men att man i kommunikationen måste vara vaksam på konsekvenserna och budskapet. Förhoppningen är också att uppsatsen kan ge uppslag till vidare forskning om varumärkesarbete i den offentliga sektorn och kommunikatörers arbete.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37179
Collections
  • Master
View/Open
gupea_2077_37179_1.pdf (548.2Kb)
Date
2014-10-13
Author
Sandbacka, Sara
Keywords
Brand orientation, demokrati, informatör, kommunikatör, marknadsföring, offentlig förvaltning, offentlig sektor, varumärkesarbete, varumärkesorientering
Publication type
H2
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV