• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Master
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikatören och varumärkesarbetet i tre västsvenska kommuner. "Det handlar om att förädla det vi faktiskt har."

Sammanfattning
Varumärkesarbete blir allt vanligare i Sveriges kommuner och därmed en del av arbetsuppgifterna för offentliganställda kommunikatörer. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur kommunikatörer resonerar kring varumärkesarbete utifrån demokratiska och ekonomiska värden. Intervjuer har gjorts med kommunikations- och informationschefer i tre västsvenska kommuner. Deras svar har sedan satts i relation till den demokratisyn som presenteras av Demokratiutredningen samt Gromark & Melins begrepp brand orientation, i uppsatsen översatt till varumärkesorientering. Gromark & Melin argumenterar för att en ökad varumärkesorientering i den offentliga sektorn bättre bidrar till mer demokrati än den market orientation, eller marknadsorientering, som de menar är dominerande i dag. Uppsatsen är ett bidrag till ökad förståelse för kommunikatörers uppdrag i den offentliga sektorn och bidrar också till en problematisering av varumärkesarbete i den offentliga sektorn. En av slutsatserna som dras är att varumärkesarbete kan bidra till mer demokrati, men att man i kommunikationen måste vara vaksam på konsekvenserna och budskapet. Förhoppningen är också att uppsatsen kan ge uppslag till vidare forskning om varumärkesarbete i den offentliga sektorn och kommunikatörers arbete.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37179
Samlingar
  • Master
Fil(er)
gupea_2077_37179_1.pdf (548.2Kb)
Datum
2014-10-13
Författare
Sandbacka, Sara
Nyckelord
Brand orientation, demokrati, informatör, kommunikatör, marknadsföring, offentlig förvaltning, offentlig sektor, varumärkesarbete, varumärkesorientering
Publikationstyp
H2
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV