• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Kandidatuppsatser /Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Kandidatuppsatser /Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Kolla ja gjorde ett aeroplane!" En studie om hur tvåspråkiga barn förhåller sig till en enspråkig policy

Sammanfattning
Den här uppsatsen presenterar en fältstudie som undersöker språkpolicy i en engelskspråkig förskola i Sverige, och framförallt undersöker hur den fungerar i praktiken. Förskolan är officiellt sett engelskspråkig, och personalen leder majoriteten av sin verksamhet på engelska. Dock agerar inte personalen som språkpoliser i de fall då barn och föräldrar talar andra språk än just engelska. Barnen på förskolan samt deras föräldrar bidrar till en tvåspråkig miljö när de talar svenska i synnerhet och även andra modersmål sinsemellan. Barnen uppvisar i det insamlade materialet att de har olika preferenser till de två olika språken som förekommer mest på förskolan, det vill säga svenska och engelska. De barn som är engelskdominanta tenderar att kodväxla mindre än de svenskdominanta. Barnen visar även tendenser att dras till andra barn som är dominanta i det språk de själva föredrar. Uppsatsen ämnar undersöka hur barn lär sig att hantera sin tvåspråkighet i en enspråkspolicy. Alltså inte hur de förvärvar sin språkliga kompetens, utan snarare hur de lär sig att hantera själva språkkunskapen i sin interaktion till andra på förskolan. För att besvara uppsatsens syfte presenteras exempel från en fyraårings faktiska interaktion i den här specifika förskolemiljön, och vidare analyseras de språkliga mönster som förekommer i en CA-inspirerad analys.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/37196
Samlingar
  • Kandidatuppsatser /Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Fil(er)
gupea_2077_37196_1.pdf (38.93Mb)
Datum
2014-10-14
Författare
Zapata, Juliana
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV