Metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag i informationskompetens
Sammanfattning
Syftet har varit att skapa en verktygslåda med förslag på metoder och verktyg att använda vid utvärdering av kursinslag inom området informationskompetens, av relevans för högskole- och gymnasiebibliotek. Projektet har haft tre faser. I den första gjordes en litteraturgenomgång av internationell forskningslitteratur kring utvärdering. Litteraturstudien mynnade ut i en sammanställning av metoder och verktyg för utvärdering av kursinslag i informationskompetens. I fas två testades ett urval av de sammanställda utvärderingsverktygen på biblioteken i Göteborg, Lund och Mölnlycke. Resultaten från testerna integrerades med sammanställningen från litteraturstudien till det som är projektets huvudresultat, verktygslådan. Projektets tredje fas är spridning av resultaten i form av verktygslådan.
Länk till verkets webbplats
http://www.kb.se/bibliotek/Projektbidrag2/avslutade/Avslutade-2014/
Utgivare
Kungliga biblioteket
Övrig beskrivning
Projektet generarde två texter: En slutrapport som redovisar arbetssättet, samt "Verktygslådan", som i sig är projektets huvudsakliga resultat.
Datum
2014Författare
Pettersson, Karin
Björklund, Maria
Hanberger, Karolina
Holm, Bitte
Landgren, Lena
Pernler, Tobias
Wiberg, Anna
Nyckelord
Utvärdering
informationskompetens
Publikationstyp
report
Språk
swe