dc.contributor.author | Lolachi, Shabnam | |
dc.date.accessioned | 2014-10-24T13:49:08Z | |
dc.date.available | 2014-10-24T13:49:08Z | |
dc.date.issued | 2014-10-24 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37258 | |
dc.description.abstract | Syftet med den här uppsatsen är att ta reda på invandrarkvinnors motiv för att välja Vård- och omsorgsutbildningen och att studera hur utbildningsvalet samverkar med klass, utbildningsbakgrund
och invandring. Tidigare forskning har visat att språkkunskaper, utbildningsnivå och
diskriminering på arbetsmarknaden är betydelsefulla faktorer när det gäller invandrarnas situation
på den svenska arbetsmarknaden. Klass har inte diskuterats i tidigare forskning när det gäller
invandrarkvinnor och utbildningsval. Jag har med inspiration från Pierre Bourdieus klassteori och
Beverley Skeggs resonemang kring omvårdnadskurser valt att undersöka vilken roll klasstillhörighet,
tidigare utbildning, arbetsbakgrund och invandring spelar för informanternas val av Vård- och
omsorgsutbildningen. I den här uppsatsen används kvalitativ metod i form av semistrukturerade
intervjuer med nio invandrarkvinnor som studerar Vård- och omsorgsutbildningen på Komvux.
Informanterna kommer från olika länder och det finns en stor spridning på hur länge de har varit i
Sverige. Personliga faktorer såsom utbildningsbakgrund, klasstillhörighet, språkkunskaper, normer
och vanor, arbetslivserfarenheter och eget intresse tillsammans med strukturella faktorer såsom
diskriminering på arbetsmarknaden, brist på passande arbeten, fördomar om och stereotyper av
invandrare gör att informanterna inte har så många alternativ än att välja omsorgssektorn.
Resultatet visar att invandring innebär en klassresa för informanterna, för vissa är den klassresan
uppåt och för andra är klassresan nedåt. Resultatet visar också att både högutbildade- och
lågutbildade invandrarkvinnor väljer Vård- och omsorgsutbildningen, vilket innebär att
förutom klasstillhörighet, utbildnings- och arbetsbakgrund har invandringens konsekvenser
viktiga roller när det gäller informanternas utbildningsval. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | arbetsmarknad | sv |
dc.subject | habitus | sv |
dc.subject | invandrarkvinnor | sv |
dc.subject | kapital | sv |
dc.subject | klass | sv |
dc.subject | språk | sv |
dc.subject | vård- och omsorgsutbildningen | sv |
dc.title | NYTT LAND, NYTT LIV, NYTT YRKE. Är vård- och omsorgssektorn det enda alternativet för invandrarkvinnor? - En studie om invandrarkvinnor som väljer Vård- och omsorgsutbildningen | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg / Department of sociology and work science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |