Show simple item record

dc.contributor.authorDanielsson, Paula
dc.date.accessioned2014-11-03T10:31:10Z
dc.date.available2014-11-03T10:31:10Z
dc.date.issued2014-11-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37302
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte är att studera hur ICDP (International Child Development Programme), på svenska kallat Vägledande samspel, har initierats, implementerats och om det institutionaliserats i förskolan i en mindre svensk kommun. ICDP - Vägledande samspel är ett program som avser utveckla samspelet mellan barn och vuxna. Programmet har genomförts som ett förbättringsarbete och studien avser särskilt undersöka vilka konsekvenser det fått för barn i behov av särskilt stöd. Teori Studien utgår från ett systemteoretiskt och utvecklingsekologiskt perspektiv i vilket förändrade insatser för barn i behov av särskilt stöd utgjorde den yttersta beståndsdelen i förbättringsarbetets genomslag. Operativt användes en begreppsapparat kring skolutveckling som belyser hur förbättringsarbetet initierats, implementerats och institutionaliserats. Metod Som metod har kvalitativa intervjuer använts. Urvalet har gjorts utifrån studiens syfte och innefattar intervjuer med förvaltningschef, enhetschef, specialpedagog och två arbetslag. Resultat Resultatet visar att initieringen skedde på ledningsnivå och att det råder delade meningar om huruvida förbättringsarbetet institutionaliserats eller inte. Insatserna för barn i behov av särskilt stöd har påverkats positivt då ledning, specialpedagog och pedagoger fått ett gemensamt språk.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 SPP600:4sv
dc.subjectförbättringsarbetesv
dc.subjectvägledande samspelsv
dc.subjectförskolasv
dc.titleVägledande samspel. En studie av ett förbättringsarbete i förskolansv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record