dc.contributor.author | Jusmo, Rebecca | |
dc.date.accessioned | 2014-11-03T12:13:02Z | |
dc.date.available | 2014-11-03T12:13:02Z | |
dc.date.issued | 2014-11-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37308 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar motivationsskapande med sina elever på grundsärskolan trots att elevernas betyg inte har någon betydelse för deras framtida gymnasiesärskolestudier. Studien utgick från följande frågeställningar:
- Hur upplever lärare på grundsärskolan att de motiverar eleverna att utveckla sina kunskaper och färdigheter i enlighet med kursplanernas mål?
- Vilken betydelse anser lärare på grundsärskolan att betygen har för elevernas motivation och lärarnas motivationsskapande arbete i skolan?
- Hur upplever lärarna på grundsärskolan att de ges förutsättningar för att arbeta motivationsskapande samt att utveckla sin yrkesroll?
Studien tog sin utgångspunkt i den livsvärldsfenomenologiska ansatsen då det var lärarnas egna levda erfarenheter som var intressanta att ta del av. Livsvärlden är den värld där vi lever tillsammans med andra människor (Bengtsson, 2005). Då specialpedagogik som ämne är tvärvetenskapligt ryms det inom flera olika perspektiv och denna studie knyter an till det sociokulturella perspektivet då samspelet mellan lärare-elev var av stor betydelse samt dilemmaperspektivet då lärare dagligen möts av utmaningar av olika slag.
Valet av metod föll på kvalitativa intervjuer som noggrant transkriberades. Urvalet baserades på utbildade speciallärare/pedagoger som alla arbetade i grundsärskolan, totalt blev det fyra intervjuer från två olika skolor från åk 6-9. Intervjuerna hölls i klassrum på de skolor där lärarna arbetade.
Resultatet visade att lärarna gör sitt bästa för att arbeta motivationsskapande med sina elever och att de anpassar all undervisning till den enskilde eleven utifrån de mål som Lgr 11 har. Trots att betygen inte har någon betydelse för att komma in på gymnasiesärskolan är det inget som lärarna meddelar sina elever då de vill att eleverna ska utvecklas så långt som möjligt efter sin egen förmåga och inte påverkas av betygets vara eller inte. Samtliga lärare upplevde att de har ett stort stöd från sin rektor när det gäller att arbeta motivationsskapande. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT14 SLP600:2 | sv |
dc.subject | fenomenologi | sv |
dc.subject | livsvärld | sv |
dc.subject | motivationsskapande arbete | sv |
dc.subject | betyg | sv |
dc.subject | grundsärskola | sv |
dc.subject | utvecklingsstörning | sv |
dc.title | Lärares motivationsskapande arbete. En studie i grundsärskolan | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of education and special education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik | swe |
dc.type.degree | Student Essay | eng |